0

navigation سایت _ چگونه navigation سایت را بهینه سازی کنید

اگر شما هم یکی از کاربران اینترنت باشید که روزانه از سایت های زیادی بازدید می کند، حتما تا به حال به سایتی بر خورد کرده اید که با کلیک های متوالی نتوانسته اید به اطلاعاتی که لازم داشتید برسید. و این امر سبب شده است تا سایت مورد نظر را ترک کنید. علت این امر ضعف در navigation سایت می باشد.
Navigation سایت در واقع پروسه ای است که در طی آن کاربر به صفحه و یا اطلاعات درخواستی دسترسی پیدا می کند. این پروسه شامل، کلیک های کاربر بر روی منو ها و لینک ها می باشد.

رابطه نرخ پرش و  navigation سایت

یکی از مهم ترین عوامل در افزایش نرخ پرش، بهینه نبودن navigation سایت می باشد. اینکه کاربران برای دسترسی به مطالب مورد نظرشان مجبور به کلیک های متوالی شوند، و حتی پس از طی مراحل باز هم نتوانند اطلاعات مورد نظر را دریافت نمایند، باعث نارضایتی کاربر از سایت می شود. نارضایتی کاربر ترک سایت را به همراه دارد و افزایش کاربرانی که سایت را ترک می کنند افزایش نرخ پرش را به همراه دارد.

به همین دلیل نرخ پرش از جمله فاکتور هایی است که همواره باید آنالیز و بررسی شود، و افزایش آن نشان دهنده این است که وب سایت شما در حال از دست دادن بازدید کننده و کاربر می باشد.

اما چگونه می توان navigation سایت را بهبود بخشید؟

بهینه سازی navigation وب سایت از جمله وظایف یک طراح سایت در زمان طراحی سایت می باشد. در ادامه به راهکارها برای رسیدن به یک navigation بهینه که کاربران بتوانند به سادگی به مطالب سایت دسترسی داشته باشند، اشاره می شود.

بخوانید!  افزایش امنیت صفحه پرداخت فروشگاه با ویرایش صفحات پیشفرض ووکامرس

دسترسی شفاف

شفاف سازی به ویژه در طراحی صفحات فرود (landing page) اهمیت فروان دارد. لازم است که به محض بارگذاری صفحه فرود، دسترسی ها به صورت واضحی نمایش داده شود. در راستای شفاف سازی، یکی از راهکار ها، استفاده از عبارتی است که می تواند توجه بازدید کننده را به خود جلب کند و البته در زمینه ای باشد که کاربر در مورد آن جستجو انجام داده است. همچنین این لینک ها باید در دید کاربر باشد.
برای مثال صفحه فرود معرفی یک محصول در سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید.

 

navigation سایت

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، موضوعات به صورت دسته بندی شده، با عبارات مناسب، به طور شفافی نمایش داده شده اند، به صورتی که کاربر به راحتی بتواند به موضوع مورد نظر دسترسی داشته باشد.

از سردرگمی اجتناب کنید

از عواملی که قوی بودن navigation سایت را ثابت می کند، عدم سردرگمی کاربران می باشد. یکی از عواملی که در عدم سردرگمی کاربران بسیار حائز اهمیت می باشد، انتخاب رنگ زمینه، فونت ها و رنگ لینک ها در طراحی سایت می باشد. استفاده از رنگ های یکسان برای دسته های یکسان در تمامی قسمت های سایت از سردرگمی کاربر جلوگیری می کند. برای مثال در طراحی فروشگاه اینترنتی، تمامی دکمه های call to action برای ثبت سفارش باید یک رنگ باشند.
یکی از مواردی که در منو ها دیده می شود و سبب سردرگمی می شود، وجود گزینه هایی است که قابلیت کلیک را ندارند. هدف از طراحی منو ها برای دسترسی سریع بوده است. بنابراین باید به طراحی ساده منو توجه شود و قسمت های اضافی از آن حذف شود.

بخوانید!  بیان سه گام جدید سئو در طراحی سایت

دسترسی سریع

کاربران اینترنت دوست ندارند که برای دسترسی به صفحات مورد نظرشان منتظر بمانند. همان طور که پیش از این ذکر شد، وجود لینک های پی در پی که نیاز است برای بارگذاری هر صفحه منتظر بمانند در نهایت به افزایش نرخ پرش منجر می شود.
بنابراین استفاده از باکس جستجو می تواند یک راه حل مناسب باشد. با استفاده از باکس جستجو کاربران می توانند در مدت زمان کوتاه تری به اطلاعات درخواستی، دسترسی پیدا کنند.
اما برای استفاده از باکس جستجو باید به موارد زیر توجه فرمایید:
– در طراحی سایت، محل باکس جستجو باید در دید بازدید کننده باشد. برای مثال، بالای صفحه جای مناسبی برای باکس جستجو می باشد.
– باکس جستجو باید در تمامی صفحات در دسترس باشد.
– از درستی نتیجه جستجو اطمینان حاصل فرمایید. در صورتی که جستجو در وب سایت نتیجه ای نادرست و متفاوت با درخواست کاربر را در بر داشته، استفاده از باکس جستجو تاثیری منفی خواهد داشت.

نوشته navigation سایت _ چگونه navigation سایت را بهینه سازی کنید اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.