0

RSS چیست؟ در طراحی سایت چه کاربردی دارد

طراحی سایت

امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کارها هنگام طراحی سایت خود تمایل دارند از این ویژگی روی سایت های خود استفاده کنند. برای شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به RSS و کاربرد های آن ما را همراهی کنید:

تعریف RSS

در ابتدا خوب است بدانیم که RSS مخفف کلمه Really simple Syndication است. آر.اس.اس فرمتی است که برای خروجی اطلاعات از آن استفاده می کنند و با فرمت خاص (XML) کار می کند. جمع آوری اطلاعات و اخبار از سایت های مختلف بدون اینکه مجبور شوید از آن ها بازدید کنید با RSS امکان پذیر می شود که شامل آخرین عناوین سایت های خبری، وبلاگ های شخصی تا سایت های خبرگزاری های مهم دنیا است.

شاید فکر کنید خواندن خبرها که کار سختی نیست! به صفحه اصلی سایت می رویم و خبرها را می خوانیم. اما حالتی را در نظر بگیرید که بخواهید ۵۰ سایت مختلف را بازدید کنید در حالی که معلوم نیست این سایت ها اصلاً خبر جدیدی داشته باشند یا خیر!
با RSS نیازی نیست تا از ۵۰ سایت بازدید کنید. کامپیوتر شما به طور خودکار و با زمان بندی مشخص با این سایت ها ارتباط برقرار می کند و جدیدترین خبرها و اطلاعات را دانلود می کند. بنابراین، فقط از یک پنجره می توانید تمام اتفاقات روز را مشاهده کنید. بدین ترتیب هم در وقت تان صرفه جویی کرده اید، و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب سایتها وجود دارد سر در گم نمی شوید.

کاربرد RSS در طراحی وب سایت

RSS  یکی از مفاهیم پرکاربرد در تولید محتوا و مطبوعات در سایت ها است. قطعا در سال های اخیر هنگام سر زدن و گشت و گذار در سایت های مختلف شاهد وجود آبشن RSS روی صفحات سایتها شدید. با این وجود می توان RSS را یکی از گزینه های اشتراک گذاری مطالب در سایت و در بالا و پایین هر صفحه دانست. برای آشنایی آن دسته از افراد که آشنایی کافی از آر.اس.اس ندارند باید بگوییم با کمک RSS می توان تمام محتوایی که در یک صفحه وب وجود دارد را بدون هیچ مورد اضافی و بدون طراحی خاصی مطالعه کرد، همچنین برای در دسترس بودن محتوا در سریعترین زمان روی وب سایتها به کار گرفته می شود.

بخوانید!  ۷ روش تضمینی افزایش بازدید سایت [از بازدید واقعی تا ربات]

با توجه به ساده بودن و عدم استفاده از هر گونه طراحی و صفحه آرایی جهت دسترسی راحتتر کاربران به محتوا مورد استفاده بسیاری از سایت ها قرار گرفته است.  برای استفاده از  آر.اس.اس باید از یک سری از برنامه ها کمک گرفت به عنوان مثال یکی از بهترین و پرکاربردترین این برنامه ها می توان از RSS Reader نام برد. با کمک این برنامه مطالعه کردن صفحات RSS برای کاربران بسیار راحت تر شده، یکی از ویژگی استفاده از آن کم حجم بودن این صفحات است و برای دیدن و مطالعه کردن اطلاعات نیازی به حجم بالای اینترنت وجود ندارد، از طرفی برای ذخیره کردن انها نیز فضای کمتری مورد نیاز است.

یکی دیگر از ویژگی های استفاده از RSS در طراحی سایت این است که برای دسترسی به مطالب صفحات و وبلاگ هایی که به آنها علاقه مند هستید به راحتی می توانید آدرس آنها را به لیست RSS خود اضافه کنید و از اضافه شدن مطالب جدید آگاه شوید. ناگفته نماند این در صورتی است که سایت های مورد نظر شما نیز در طراحی وب سایت خود نیز از RSS استفاده کرده باشند. نکته جالب استفاده از آر.اس.اس اینکه می توان در وقت و هزینه صرفه جویی کرد و یک لیست از مطالب مورد علاقه و نیاز بدون هیچ عامل اضافه و گاهاً تبلیغات مزاحم توسط فایل های RSS فراهم گردد.

RSS و سئو

به نظر شما آر.اس.اس می تواند روی سئو و رتبه سایت تاثیر داشته باشد؟  در پاسخ این سوال باید بگوییم به طور کلی اثر مستقیمی ندارد ولی به دلیل دسترسی راحت به محتوای سایت و بالا رفتن ترافیک سایت غیر مستقیم روی سئو اثر خواهد گذاشت. اگر محتوای وب سایتتان را به طور مرتب آپدیت می کنید بهتر است از RSS استفاده کنید. اگر سایتی خبری یا وبلاگ دارید وجود RSS به شما کمک می کند تا گوگل مطالب سایت شما راحت تر پیماش کند، که همین موضوع باعث بهبود سئو سایت شما می شود. همینطور وجود آن باعث میشود که سایت های دیگر به محتوای سایت شما لینک دهی کنند که این یک امتیاز برای سایت شما محسوب می شود. برای آگاهی از مزایایی بیشتر RSS می توانید روی تیم متخصص داده پردازان راستین حساب باز کنید.

بخوانید!  ۶ راهکار شگفت انگیز برای راه اندازی یک اپلیکیشن موفق

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده یکی از آیتم های مهمی که می تواند ترافیک سایت شما را بالا ببرد استفاده از RSS است. بهره گیری از این ویژگی ضمن اینکه توجه گوگل را به سایت شما بالا می برد، باعث می شود کاربران برای مطالعه راحت تر و بهتر از سایت شما دیدن کنند. پس هنگام طراحی سایت خود از RSS غافل نشوید.

نوشته RSS چیست؟ در طراحی سایت چه کاربردی دارد اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.