0

WHM چیست؟

whm چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالیست که ذهن کاربران بسیار زیادی را به خود مشغول کرده حتما شما هم می پرسید whm مناسب چه کسانی است و با سی پنل چه تفاوت هایی دارد؟ اگر شما هم در حوزه وب فعالیت دارید احتمالا نام WHM را شنیده اید، ولی WHM چیست؟ کاربران پس از خرید سرور مجازی و یا خرید سرور اختصاصی به بستری جهت کنترل و مدیریت حساب های کاربری نیاز دارند. WebHost Manager یا به اختصار WHM یک نرم افزار تحت وب است که وظیفه آن کنترل و مدیریت کاربران سرور اختصاصی و مجازی می باشد. با استفاده از WHM می توانید یک یا چند حساب کاربری روی یک سرور ایجاد کنید تا هر سایت کنترل پنل CPanel خود را داشته باشد و از طریق آن توانایی مدیریت سایت، مدیریت فایل ها، افزودن دامنه، مدیریت سرویس ایمیل و… داشته باشد، با این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا همراه باشید تا قابلیت های WHM را نیز بررسی کنیم. در انتها به درک کاملی از اینکه whm چیست و چه کاربردهایی دارد خواهید رسید.

WHM چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نرم افزار تحت وب WHM به نوعی یک سطح از CPanel که دسترسی آن با کاربر (مدیر سایت) می باشد بالاتر بوده و نمایندگان فروش هاست (Reseller) و یا مدیران سرور و شرکت های هاستینگ (Root) به آن دسترسی دارند، به صورت خلاصه کاربرد اصلی WHM ساخت حساب های کاربری جداگانه برای هر کاربر (سایت ها) و کنترل منابع مانند فضا، ترافیک و… است.

محیط کاربری WHM
محیط WHM

WHM چه قابلیت هایی دارد ؟

مدیران سرور و نمایندگان فروش هاست به صورت روزانه با درخواست های متنوعی از سوی کاربران مواجه هستند و بهترین راه برای پاسخ به درخواست ایشان سیستمی انعطاف پذیر است تا توانایی مدیریت و پاسخ به همه خواسته ها را داشته باشد، با وجود ویژگی های بسیار زیاد در پنل مدیریتی WHM، می توان با اضافه کردن ماژول های دلخواه امکانات آن را نیز توسعه داد، به صورت کلی برخی از قابلیت های WHM به شرح زیر است:

بخوانید!  طراحی سایت دیدستان
  • ساخت، حذف و مسدود سازی حساب های متعدد
  • اعمال تغییرات روی یک یا چند حساب کاربری
  • توزیع منابع سرور به صورت دلخواه بین حساب های کاربری
  • ساخت پکیج های متنوع متناسب با سیاست های فروش
  • مانیتورینگ منابع سرور و مشاهده پروسه های فعال (Process Manager)
  • انتقال سایت و فایل از سایر سرورها به سرور جدید
  • استفاده هرنماینده از برند خود در سیستم نمایندگی WHM
  • توسعه متناسب با نیازهای مدیر سرور با استفاده از افزودنی های موجود
  • پشتیبان گیری از وب سایت ها و بازیابی
  • اتصال به سایر سیستم ها مانند WHMCS
  • و…
WHM چیست ؟
لوگو WHM

تفاوت WHM و CPanel چیست ؟

همانطور که در بالاتر اشاره شد، WHM یک لایه بالاتر از اکانت CPanel است و کاربران سایت به آن دسترسی ندارند، محیط CPanel برای مدیریت سایت طراحی شده و مدیر هر سایت به حساب CPanel مختص به خود دسترسی دارد و محیط WHM جهت مدیریت کاربران CPanel و همچنین مدیریت منابع سرور در نظر گرفته شده و مدیران سرور و نمایندگان فروش به آن دسترسی دارند.

نحوه خرید WHM چگونه است ؟

برای خرید لایسنس CPanel & WHM لازم است توانایی پرداخت ارزی در سایت CPanel.net داشته باشید، ولی به دلیل تحریم امکان استفاده برای ایرانیان فراهم نمی باشد، به همین خاطر اغلب سرویس دهنده ها از کپی های غیر قانونی استفاده کرده که استفاده از این نوع نرم افزارها اکیدا توصیه نمی شود.

شرکت میزبان فا با در اختیار داشتن سیستم پیشرفته آنتی تحریم، از CPanel & WHM با لایسنس اورجینال استفاده کرده و همچنین با ارائه محصول سرور مدیریت شده به درخواست کاربران جهت داشتن سرور آماده و کانفیگ شده همراه با نصب Cpanel & WHM به صورت اورجینال پاسخ داده است.
بخوانید!  طراحی سایت کارتن و جعبه سازی

در این مقاله به سوال WHM چیست؟ پاسخ دادیم و سعی کردیم به برخی از سوالات پر تکرار پاسخ دهیم، در آموزش های بعدی نیز با ما همراه باشید تا به بررسی کامل تر امکانات WHM بپردازیم.

سرور مجازی

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته WHM چیست؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.