0

آیا برنامه وفاداری می تواند برای همه کسب و کارها یکسان باشد؟

طراحی سایت

یکی از مواردی که در داده پردازان راستین به عنوان یک آژانس دیجیتال ارائه دهنده خدمات باشگاه مشتریان با آن رو به رو می شویم ، صاحبان کسب و کار های هستند که قصد راه اندازی باشگاه مشتریان دارند و نمی دانند برای شروع ، چه اقداماتی لازم است. در این نوشتار قصد داریم تا با قدم اول طراحی و راه اندازی باشگاه مشتریان ، “برنامه وفاداری” آشنا شویم:

مشتری کیست؟

اگر قصد راه اندازی باشگاه مشتریان را دارید ، مطمئنا بارها این سوال را از خود پرسیدید که آیا کسب و کار شما به طراحی باشگاه مشتریان نیاز دارد؟ در صورت طراحی باشگاه وفاداری (باشگاه مشتریان) آیا می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد؟

در جواب باید گفت که باشگاه مشتریان برای تمامی کسب و کار های خدماتی مفید خواهد بود. در یک باشگاه مشتریان ، مشتری به هر فرد و گروهی اطلاق می شود که از خدمات آن مجموعه استفاده کند. به مثال های زیر توجه کنید:

  • دانش آموزان در آموزشگاه ها
  • بیماران در مراکز پزشکی
  • مسافران خطوط هواپیمایی
  • مشترکین مجلات
  • مشترکین شرکت های خدمات اینترنتی
  • بازدید کنندگان مراکز تفریحی
  •  …..

به تمامی این افراد ، کلمه مشتری اطلاق می شود. بنابراین می توان گفت که تمامی اصناف و کسب و کار ها مشتری دارند. باشگاه مشتریان برای همه کسب و کارها که با افراد و گروه ها ارتباط داشته باشد ، می تواند موثر واقع شود.

برنامه وفاداری در باشگاه مشتریان چیست؟

با این پیش فرض که تمامی کسب و کار ها می توانند از باشگاه مشتریان بهره ببرند ، برای طراحی باشگاه مشتریان ، هر کسب و کار نیازمند یک برنامه وفاداری می باشد.

بخوانید!  زندگی نامه نویسنده هری پاتر، خودکار چند میلیارد دلاری

برنامه وفاداری را می توان یک قرارداد یا معیاری دانست که هر کسب و کار برای امتیاز دهی به مشتریان خود تعیین می کند.

برای مثال : در مرکز تجاری A ، بر اساس هر ۱۰۰ هزار تومان خرید، به مشتری ۱۰ امتیاز داده می شود.

این اختصاص امتیاز ، قسمتی از برنامه وفاداری مرکز تجاری A می باشد که از آن به عنوان سناریو باشگاه مشتریان نیز یاد می شود.

آیا برنامه وفاداری می تواند برای همه کسب و کارها یکسان باشد؟

با توجه به اینکه تمامی اصناف و کسب و کارها می توانند باشگاه مشتریان داشته باشند ، تنوع انواع مشتریان سبب می شود که یک برنامه وفاداری ثابت نتوان برای کسب و کارها تعریف کرد.

اما این به آن معنی نیست که ما با باشگاه مشتریان متفاوتی برای کسب و کار ها رو به رو باشیم. در واقع اساس تمامی باشگاه مشتریان یکی است و این برنامه وفاداری است که متفاوت می باشد.

از طرف دیگر می توان به این نتیجه رسید که ، باشگاه مشتریان یک نرم افزار از پیش آماده نمی باشد که قابل خرید برای انواع کسب و کارها باشد.

برای مثال در مراکز پزشکی نظیر دندان پزشکی ها ، نمی توان مبلغ دریافتی را مبنی اختصاص امتیاز قرار داد. زیرا باشگاه مشتریان با هدف مشتری مداری و افزایش حس وفاداری مشتری پیاده سازی می شود. اما خدمات دندان پزشکی ،ممکن است تنها در یک نوبت ، مبلغی که مشتری هزینه می کند زیاد باشد. در این حالت باید از تعداد دفعات مراجعه به عنوان ملاک امتیاز دهی استفاده کرد.

بخوانید!  ویژگی های ادوبی ایلوستریتور در طراحی سایت

این نکته بسیار مهمی است، زیرا مشتریان به اینکه چقدر به آن ها اهمیت داده می شود توجه می کنند.

 

کارت وفاداری مشتری چه نقشی در یک باشگاه مشتریان دارد؟

کارت وفاداری مشتری یا کارت باشگاه مشتریان به طور معمول ، جز اصلی و جدا نشدنی یک باشگاه مشتریان و برنامه وفاداری به کسب و کار نیست. بلکه در باشگاه های مشتریان به دلیل تاثیر روان شناسی ای که می گذارد از آن ها استفاده می شود.

با این حال کارت باشگاه مشتریان مغناطیسی اخیرا توجه بسیاری از کسب و کارها را به خود جلب کرده. در این کارت ها مشخصات مشتری ثبت شده و در بعضی از موارد به مشتری امکان این را می دهد که از طریق کارت باشگاه مشتریان خرید خود را انجام دهند.

 

مقاله مرتبط: ۴ نکته در خصوص ساختار و نحوه اجرای برنامه وفادار سازی مشتری

نوشته آیا برنامه وفاداری می تواند برای همه کسب و کارها یکسان باشد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.