0

باشگاه مشتریان – بهترین برنامه ی پاداش برای مشتریان شما چیست؟

طراحی سایت

برنامه یی که قول جوایز و پاداش هایی با ارزش در آینده را می دهد اما عمل نمی کند و یا برنامه یی که دقیقا به شما می گوید با تکرار خرید، مشتری چه چیزی بدست خواهد آورد؟
نقطه آغازین این نوع سیستم ها را به سال ۱۹۷۳ میلادی باز گرداند زمانی که تاجران امریکایی به مشتریان خود نشان های معینی می دادند که مشتریان با جمع آوریی آنها و ارائه مجدد آنها می توانستند محصول دیگری خریداری کنند.
در قرن نوزدهم این روش توسط بسیاری از تاجران و فروشندگان به کار رفت ، یکی از مثالهای موفق آن دوران شرکت گرین یونیون تی در امریکا بود که به مشتریانش بلیطط هایی می داد که مشتریان با جمع آوری آنها می توانستند پس از مدتی یکی از کالاهای این شرکت را تهیه کنند. این نحوه تعامل با مشتریان پایه گذار حس اعتماد در بین مشتریانی شد نقطه شروع مجدد و نوین این نوع برنامه ها را می توان به می سال ۱۹۸۱ و خطوط هواپیمایی آمریکا ارجاع داد. نام این برنامه Advantagefrequentflyerprogram بود و هدف آن ارائه خدمات ویژه بر مبنای مایل مسافرتی و میزان بار برای مشتریانی بود از این خطوط هوایی زیاد استفاده می کردند. در این برنامه ها ، مشتری پوینت یا امتیازاتی را به هنگام خرید بلیط بدست میاورد بعدا میتوانست آنها را بعنوان پول نقد در ازای خرید بلیط یا حتی خرید دیگر محصولات پرداخت نماید. در دهه گذشته بسیاری از شرکتهای دیگر غیر هواپیمایی برنامه های پاداش خود را با این شرکتهای هواپیمایی تلفیق نمودند و مشتری میتوانست پوینتهای برنده شده از طریق خرید بلیط را در خرید کارت تلفن و حتی خرید بنزین مصرف کند. یکی از معضلات بزرگ در این نوع تفکر کپی برداری سریع از آنهاست. اکنون با گذشت سالها این خط هوایی در کلوب خود بیش از ۵۰ میلیون عضو فعال دارد و همین امر موجب می شود که ارزش برند این خط هوایی هر روز بالاتر رود. اصولا می توان مبنای فکری ایجاد همچنین بسته های را به وجود آمدن فضایی رقابتی در تجارت دانست، شرکت ها با انجام این برنامه ها سعی می کنند فضای رقابتی را با ایجاد یک حس وفادارانه در مشتریانشان به سمت خود بازگردانند از این رو برنامه های پاداش مشتری اغلب برنامه های “وفاداری ” نامیده می شود.
تحقیقات نشان می دهد موثرترین برنامه جهت افزایش نرخ وفاداری مشتریان، راه اندازی باشگاه مشتریان (Customer Club) می باشد.
با طراحی برنامه های گوناگون جهت مدیریت تجربه مشتریان در باشگاه، علاوه بر ارائه خدمات جذاب گوناگون به اعضا، می توان از شبکه اجتماعی آنها نیز به عنوانن مشتریان بالقوه بهره برد. باشگاه مشتریان از جمله مهمترین ابزارهای وفادارسازی مشتری جهت تحکیم و تقویت فعالیت های بازاریابی است. در واقع تمرکز باشگاه مشتریان بر روی توسعه روابط با مشتریان فعلی است. در تعریفی دیگر ))باشگاه مشتریان به عنوان یک حلقه برقرار کننده ارتباطات با افراد تعریف می شود، که به وسیلهه بنگاه اقتصادی و به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم با مشتریان ایجاد شده و راهبری می شود. هدف باشگاه مشتریان، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آنهاست((. همچنین یکی از اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان افزایش دانش و اطلاعات بنگاه اقتصادی درباره رفتار و علایق مشتریی خویش است. در واقع پس از ثبت نام مشتری در باشگاه مشتریان در هر بار مراجعه وی، بنگاه اقتصادی اطلاعات مفصلی در مورد رفتار مشتری، علائق و ساختار تقاضایی وی دریافت می کند. می توان نتیجه گرفت که فرآیند مدیریت باشگاه مشتریان، مجموعه اقدامات سازمان یافته در جهت ایجاد، حفظ و افزایش وفاداری مشتریان نسبت بهه یک برند هستند و بر خلاف تصور رایج، در یک محصول نرم افزاری خلاصه و محدود نمی شوند. اما توسعه فناوری اطلاعات در فضای کسب و کار این امکان را به وجود آوردهه است تا بتوان از این ظرفیت در جهت اهداف مد نظر از راه اندازی باشگاه مشتریان به نحو مطلوب استفاده نمود.

بخوانید!  تکنیک لینک سازی داخلی برای طراحی سایت

نوشته باشگاه مشتریان – بهترین برنامه ی پاداش برای مشتریان شما چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.