0

تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مفاهیم رابط کاربری و تجربه کاربری از مواردی است که از سوی بسیاری حتی متاسفانه از سوی بسیاری از کارشناسان با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و حتی دیده شده برخی هر دو این دو را یک مفهوم در نظر می گیرند.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری هر دو برای یک سایت یا اپلیکیشن  با کیفیت ضروری است. تجربه کاربری یک مفهوم کاملا فنی و تکنیکی است در حالی که رابط کاربری به گرافیک نزدیک است و می توان گفت یک مفهوم هنری است.

تعریف تجربه کاربری ux

رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر نسبت به یک محصول، سرویس و یا سامانه را با عنوان تجربه کاربری یا UX می شناسند.

UX خاطره ای است که از یک محصول در ذهن کاربر نقش می بندد. تجربه کاربری بسیار پویا بوده و در گذر زمان تغییر پذیر است. طراحی کاربرمحور با هدف دستیابی به بهترین حالت سود دهی از مزایای توجه به  تجربه کاربری است.

رابطه طولانی مدت با مشتری کلید اصلی موفقیت در طراحی یک رابط کاربری است. اصطلاح UX برای نخستین با توسط دونالد نورمن در سال ۱۹۹۰ به کار رفت و به سرعت توسعه یافت.

تعریف رابط کاربری ui

رابط کاربری رابطه ساز انسان و ماشین است در اصل تعاملات انسان و ماشین را سازمان دهی می کند. معنای دقیق این واژه مکانی است که در آن دستورات خود را به یک ماشین منتقل می کنیم. واضح است که هرچه رابط کاربری در طراحی سایت ساده تر طراحی شود به برقراری بهتر رابطه انسان و ماشین کمک کرده و در نهایت به وفادارسازی مشتری می انجامد.

بخوانید!  تولید محتوای مفید برای طراحی سایت

از آنجا که امروزه استفاده ازمحصولات دیجیتال به شکل چشم گیری افزایش یافته رابط کاربری را رابط گرافیکی gui هم در نظر می گیرند.

تفاوت UI با UX

این نکته را فراموش نکنید که تجرب کاربری و رابط کاربری در هر محصول دیجیتال اعم از سایت ، اپلیکیشن و … قابل تعریف است.

همین طور باید به یاد داشته باشید که تجربه کاربری و رابط کاربری دو مفهوم مکمل یکدیگر هستند . در واقع تجربه کاربری و رابط کاربری مخصوص واسط کاربری در صفحات نمایش به شمار می آیند.

رابط کاربری در واقع بخشی از تجربه کاربری یا UX است و تامین اهداف UX کمک می کند.در عین حال برای داشتن یک تجربه کاربری خوب باید از مفاهمیم رابط کاربری به درستی بهره برد.

Ux بیشتر با مفاهیم علم روانشاسی در ارتباط بوده و یک مفهوم انتزاعی به شمار می رود درحالی که ui از مفاهیم عینی قابل مشاهده مانند تصویر، ویدئو و…  استفاده می کند.

رابط کاربری بیشتر به طراحی سایت مربوط بوده و از سوی مدیران سایت سیاست گذاری می شود در حالی که در تجربه کاربری باید به سراغ مخاطب رفت و خواسته های او را بر طرف ساخت.

مثال کاربردی

برای اینکه تفاوت مفهوم تجربه کاربری و رابط کاربری را به خوبی درک کنید از یک مثال ساده بهره می بریم.

تمام آنچه در ظاهر این سایت مشاهده می کنید و از آن بهره می برید شامل تصاویر، رنگ بندی ، فونت و سایر جلوه های بصری در زمره رابط کاربری قرارمی گیرد و محل قرارگیری دکمه ها، فونت، منوی دسته بندی بالای سایت، بخش سرچ و… مربوط به تجربه کاربری و اصول این علم است. همه این موارد بخشی از یک کل بزرگ یا همان طراحی سایت است.

بخوانید!  بازاریابی ویدیویی در طراحی سایت

ارزش های کلیدی تجربه کاربری

ارزش های کلیدی که در یک تجربه کاربری مناسب از سوی کاربر موثر است عبارت اند از:

  •  ایجاد اشتیاق در کاربر
  • دسترسی آسان
  • کارایی متناسب با نیاز کاربر
  • محتوای مناسب و کاربردی
  • محتوای کاربردی

چه زمانی سراغ تجربه کاربری و رابط کاربری برویم؟

برخی بر این باور اند که طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری نخستین گام طراحی سایت یا طراحی اپ موبایل است در حالی که اینطور نیست. نخستین گام در طراحی یک کسب و کار اینترنتی و راه اندازی یک سایت برنامه ریزی و نوشتن یک طرح تجاری است. انتخاب یک نام تجاری مهم یکی از مهمترین گام های طراحی مدل تجاری و مدل کسب و کار شما است.

برای اینکه بتوانید خودتان را به مردم نشان بدهید و در ذهن آن ها بمانید باید یک نام تجاری خوب برای وب سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

برای تحقق این امر طراحی لوگو بسیار مهم و نیازمند تحقیق و بررسی است . در اینجا بحث ui مطرح می شود و نخستین نکته که باید در طراحی رابط کاربری به آن دقت کرد انتخاب رنگ سازمانی مناسب با برند و اهداف تجاری شماست.

مراحل طراحی سایت

شما باید ابتدا رقبای خود را بررسی کنید و ببینید آینده و تغییرات احتمالی شما و آن ها چطور خواهد بود. سپس یک محاسبه دقیق انجام بدهید پس از بررسی نتیجه همه بررسی ها تازه می توانید به سراغ طراحی سایت و تصمیمات لازم دراین خصوص بروید.

فکر و طرح تجاری شما به همراه رنگ سازمانی و قالبی که برای سایت خود برمی گزینید در طراحی تجربه کاربری بسیار با اهمیت هستند.

بخوانید!  تبلیغات کلیکی چیست؟ بررسی کامل گوگل ادز، یکتانت و سایر سرویس‌های کلیکی ایرانی

بنابر این پیش از داشتن یک طرح تجاری مناسب و مشخص نشدن مدل کسب و کار هیچ وقت سراغ ux و ui نروید. حالا شاید برایتان دلیل شکست بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها مشخص شده باشد.

مراحل طراحی سایت در بسیاری از پروژه ها به شکل نادرست از دانلود قالب سایت شروع می شود!!!

نوشته تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.