0

تفاوت تخصص front end و back end درچیست؟

طراحی سایت یک فرآیند پیچیده است که نیازمند افراد با تخصص های مختلف است، تخصص front end و back end درطراحی سایت نقش کلیدی ایفا می کنند اما کارشان با یکدیگربسیار متفاوت است. آگاهی از تفاوت تخصص front end و back end به شما کمک می کند بهتر با مفهوم طراحی سایت آشنا شوید، هچنین بتوانید بخش های مختلف سایت و کارشناسان توسعه دهنده هر یک را بیشتر بشناسید.

front end  چیست؟

front end  چیست؟

برای درک تفاوت تخصص front end و back end بهتراست ابتدا با هردو مفهوم بهتر آشنا شوید. front end بخشی از سایت است که توسط کاربر ملاحظه می شود. فرانت اند شامل دو مفهوم طراحی سایت و توسعه رابط کاربری می شود. وقتی به هر سایت سرمی زنید آنچه شما مشاهده می کنید مفهوم front end را در برمی گیرد.

متخصصان front end باید به زبان های برنامه نویسی مسلط باشند چراکه اغلب سایت ها با چند زبان نوشته می شوند. برای تحقق خواست های مشتری نیاز به فیچرهای مختلفی است که برای ایجاد هریک شاید مجبور باشید از برنامه های مختلفی مثل HTML و CSS و JavaScript بهره ببرید.

back end چیست؟

back end چیست؟

حال که با  front end آشنا شدید برای توضیح تفاوت تخصص front end و back end مفهوم back end را برای شما  تعریف می کنیم.

back end بخشی از سایت است که کاربر ملاحظه نمی کند اما اطلاعات بازدیدکنندگان در خود ذخیره کرده و در صورت نیاز بازیابی می کند.

بک اند از سه بخش سرور، برنامه(application) و پایگاه داده(database) تشکیل شده است. متخصصان back end می بایست با زبان ها و تکنولوژی های مختلف سمت back end یا سرور مثل PHP، Ruby و Python آشنا باشند.

بخوانید!  رعایت اصول نوشتاری طراحی سایت

تفاوت تخصص front end و back end

برای اینکه ساده تر با تفاوت تخصص front end و back end آشنا شوید از یک مثال کمک می گیریم. فرانت اند مثل ظاهر و نمای یک ساختمان است و بک اند مانند چارچوب و اسکلت ساختمان است که ظاهر ساختمان بر روی آن قرارمی گیرد. همانطور که از مثال معلوم است با وجود تفاوت تخصص front end و back end طراحی هرسایت نیازمند هردو این تخصص هاست و بدون حضور هر یک سایتی وجود نخواهد داشت.

جایگاه شغلی کارشناسان front end و back end

درمجموعه های مختلف جایگاه این تخصص ها متفاوت است دریک مجموعه ممکن است متخصص front end تنها با کمک نرم افزارهای مثل فتوشاپ یا فرم ورک ظاهر سایت را طراحی کند و به برنامه نویسی کاری نداشته باشد یا برعکس متخصص front end در فرآیند برنامه نویسی هم مشارکت فعال داشته باشد. این امر به مهارت فردی و سیاست های شرکت بستگی دارد.

طراحی واسط کاربری و تجربه کاربری هم خود مقوله دیگری است که نحوه اجرای آن در فرآیند طراحی سایت بسیار تاثیر گذار است.

متخصصان بک اند بر روی بخشی از سایت کار می کنند که کاربر آن را نمی بیند اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برنامه نویسان یا توسعه دهندگان back end دغدغه امنیت، ساختار ومدیریت محتوای سایت را دارند.

تفاوت تخصص front end و back end و شیوه اجرای متفاوت آن اهمیت همکاری و مشارکت متخصصان این بخش ها با یکدیگر را آشکار می کنند. این دو مفهوم جداگانه به شکل غیرقابل انکاری با یکدیگر وابسته هستند و این حقیقت آشکار می شود که طراحی سایت یک کار کاملا گروهی است که به همکاری تمام نیروهای متخصص وابسته است.

بخوانید!  استراتژی سئو چیست؟ آموزش تدوین استراتژی سئو ۲۰۲۴

ویژگی های مورد نیاز برنامه نویس وب

ویژگی های مورد نیاز برنامه نویس وب

حال که با تفاوت تخصص front end و back end آشنا شدید حال لازم است با ویژگی های مورد نیاز برنامه نویس وب برای طراحی یک سایت حرفه ای و کاربردی آشنا شوید.

مهم ترین ویژگی که یک برنامه نویس وب به آن نیاز دارد توانایی مشارکت در فرآیند یک کار گروهی است. این به آن معناست که باید بتواند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارد و از اطلاعات همکاران خود استفاده کند. انتقاد پذیر باشد و تا حد زیادی توانای حل مساله داشته باشد.

در مرحله بعد تفکر تحلیلی و توانایی تمرکز برمساله از نیازمندی های یک برنامه نویس وب به شمار می آید. ابتکار و خلاقیت در کار توسعه دهند وب بسیار ضروری است، همچنین یک طراح وب باید جزئی نگر باشد.

سخن پایانی

هرکاربر ابتدا از طریق ظاهر front end با یک سایت ارتباط برقرار می کند و سپس با کمک back end اطلاعات خود مثل عکس پروفایل،پست های بلاگ و حتی کامنت ها را آپلود می کند. این دو تخصص بسیار به یکدیگر وابسته هستند و زمانی که به بیان تفاوت تخصص front end و back end پردازیم این وابستگی و پیوستگی بیش از هر زمان دیگری آشکار می شود.

در گذشته های دور هردو این مهارت ها توسط یک نفر مدیریت واجرا می شد اما هرچه طراحی سایت تخصصی تر وحرفه ای تر شد، امکانات بیشتری در طراحی سایت بکار گرفته شد امکان اجرای آن توسط یک نفر از میان رفت.

بنابراین تخصص ها بین افراد مختلف تقسیم شد تا کار حرفه ای تر شود. این روزها برای طراحی یک سایت موفق لازم است تمامی افراد با یکدیگر همکاری داشته و با مشورت و همراهی یکدیگربهترین راهکارها را برای همراهی وهدایت کاربر طراحی  و اجرا کنند.

بخوانید!  ضرورت داشتن یک طراحی سایت

 

نوشته تفاوت تخصص front end و back end درچیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.