0

داشبورد مدیریت سایت را چگونه بهینه طراحی کنیم؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی های طراحی سایت ، شاهد بهبود رابط کاربری سایت ها هستیم. اگر در فضای مجازی جستجو کنید ، متوجه خواهید شد که طراحی قالب سایت ها نسبت به دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است که سبب شده است کاربران تجربه مثبتی را از جستجو در اینترنت کسب نمایند. اما آنچه باعث تاسف می باشد ، آن است که مدیران وب سایت ها آنقدر که به طراحی رابط کاربری توجه می کنند (که البته موضوع بسیار حائز اهمیتی است) به طراحی داشبورد مدیریت سایت توجه نمی کنند.

چرا داشبورد مدیریت سایت باید طراحی بهینه ای داشته باشد؟

در طول دهه گذشته ، به معقوله آنالیز کسب و کارها و جمع آوری داده بسیار پرداخته شده است. بسیاری از بازاریابان معتقداند که رمز موفقیت یک کسب و کار در آنالیز داده های بدست آمده است. تنها با جمع آوری داده است که می توان یک برنامه جامع برای قدم های در پیش رو برداشت. اما داده های خام که سامان دهی نشده باشند نیز به اندازه عدم آنالیز کسب و کار می توانند بدون استفاده باشند.

یکی از ویژگی های فعالیت در حوزه کسب و کارهای آنلاین ، آن است که جمع آوری داده در این حوزه بسیار آسانتر از دیگر حوزه ها انجام می شود. مثلا یک نظر سنجی ساده را در نظر بگیرید:

فرض کنید که شما صاحب کارخانه شکلات سازی هستید ، اگر در کسب و کار سنتی قصد داشته باشید نظر مشتریانتان را در مورد بسته بندی جدید محصولاتتان جویا شوید ، چه راه حل هایی پیش روی شما است؟

  • منتظر یک رویداد بزرگ مانند نمایشگاه های فصلی شوید و ضمن معرفی محصول نظر مشتریان را جویا شوید. در این صورت باید تعدادی از کارکنان شما مسئولیت پر کردن فرم ها را بر عهده بگیرند. پس از آن باید فرم ها را دسته بندی کرد ، تعداد نظرات را شمرد ، جداول را ایجاد کرد و در انتها یک نمودار بدست آورد!
  • بر روی بسته محصول قسمتی را برای نظر سنجی تعبیه کنید و از مشتریان بخواهید که نظر خود را برای شما پیامک کنند!
بخوانید!  چگونه برنامه وفادارسازی مشتری را بهبود دهیم؟

در راه حل اول ، مدت زمان و هزینه ای که باید صرف یک نظرسنجی ساده شود باعث می شود که از نظر صرفه اقتصادی مقرون به صرفه نباشد . در راه حل دوم نیز تعداد افرادی که در این نظرسنجی شرکت می کنند بقدری پایین است که نتایج آن را نمی توان ملاک قرار داد.

اما اگر شما صاحب کارخانه شکلات سازی باشید که به حوزه کسب و کار های آنلاین ورود پیدا کرده باشید، یک نظر سنجی را بسیار ساده تر مدیریت خواهید کرد.

کافی است زمانی که کاربر مشغول بازدید از سایت است ، یک پیام نمایش داده شود و نظر کاربر را از بسته بندی جدید جویا شود. کاربر پاسخ داده و نظر او ثبت می شود. به همین راحتی بدون به کارگیری نیروی زیاد یا آنکه نیاز باشد مشتری اکشنی نشان دهد نظرسنجی شما به دست مشتری رسیده است.

اما آنچه در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم مرحله بعد از جمع آوری داده است. زمانی که نظر مشتری ثبت شده است.

نظرسنجی - طراحی داشبورد مدیریت بهینه

به تصویر بالا دقت کنید، مطمئنا به نظر شما هم یک نمودار، اطلاعات را سریعتر منتقل می کند.

منظور از طراحی داشبورد مدیریت بهینه چیست؟

منظور از طراحی داشبورد مدیریت بهینه آن است که داشبورد مدیریت بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات را در اختیار مدیر سایت قرار دهد.

داده ها تمام آن چیزی هستند که شما برای مدیریت کسب و کارتان نیاز دارید. بنابراین باید در مدت زمان کوتاهی در اختیار شما قرار گیرند.

اصل ۵ ثانیه در طراحی داشبورد مدیریت بهینه

برای طراحی داشبورد مدیریت بهینه گزارشات را فراموش نکنید. اصل ۵ ثانیه به ما می گوید که اطلاعات مورد نیاز باید در ۵ ثانیه در دسترس باشند. به همین دلیل نیاز است که دسترسی به گزارشات اصلی در داشبورد امکان پذیر باشد.

بخوانید!  آموزش سئو وردپرس + ۲۰ راهکار در سئوی سایت وردپرسی 2024

تعدادی از گزارشاتی که در طراحی داشبورد مدیریت بهینه باید به آنها توجه شود :

  • تعداد کاربران
  • تعداد کاربران جدید
  • جنسیت کاربران
  • بازه سنی کاربران
  • مجموع بازدید های روز
  • مجموع بازدیدهای هفته
  • مجموع بازدیدهای ماه
  • میزان خرید روزانه
  • میزان مشارکت کاربران
  • گزارش نظرسنجی جاری
  • ….

گزارشات پنل مدیریت سایت ، براساس فعالیت سایت می تواند متفاوت باشد. برای مثال در صورتی که شما یک فروشگاه آنلاین داشته باشید ، مطمئنا برای شما مهم است که از تعداد خرید های ثبت شده روزانه خود اطلاع داشته باشید.

یا وب سایت های محتوا محور ، میزان بازدید های روزانه برای آن ها حائز اهمیت خواهد بود.

اصل سادگی

سادگی در طراحی پنل مدیریت وب سایت سبب می شود که اطلاعات در مدت زمان کوتاه تری در دسترس قرار گیرند. به همین دلیل معمولا برای طراحی پنل مدیریت از طرح های مینیمال استفاده می شود.

نتیجه گیری:

برای داشتن یک داشبورد مدیریت بهینه ، ابتدا گزارشاتی که برای شما حائز اهمیت می باشد را پیدا کنید ، مطمئن شوید که این داده ها از طریق وب سایت قابلیت جمع آوری و آنالیز را داشته باشند. با مشاوره با تیم طراحی سایت و برنامه نویسی به یک نحوه گزارش گیری و نمایش مشترک برسید و بعد از آن همه چیز را بدست توسعه دهنده وب خود بسپارید . در انتها شما یک پنل مدیریتی خواهید داشت که همه چیز را در مورد پیشرفت و چالش های کسب و کار آنلاین شما ، به شما گزارش می دهد.

نوشته داشبورد مدیریت سایت را چگونه بهینه طراحی کنیم؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

بخوانید!  کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت در 2024