0

ردیابی بازدید کنندگان یا ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) چیست؟

طراحی سایت

ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) یا ردیابی بازدید کنندگان وب سایت ابزاری است که در آن رفتار بازدید کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

در ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) رفتار بازدید کننده وب سایت آنالیز می شود. اینکه در هنگام بازدید از سایت شما چه چیزهایی را انتخاب می کند و چه محتوایی برایش جذاب است مواردی است که در ردیابی بازدید کنندگان مورد بررسی قرار می گیرند.

با بررسی رفتار مشتریان در یک فروشگاه آنلاین می توان هدف خرید او از سایت را شناسایی کرد. به این ترتیب برای بازاریابی از راه های موثرتری برای جذب او استفاده کرده.  از همه مهمتر کمک می کند تا روی بازدید کنندگانی تبلیغ انجام شود، که قطعا قصد خرید دارند.

از نظر سازمان های فروش، دنبال کردن و بررسی رفتار یک مشتری بالقوه که واقعا تصمیم به خرید دارد باعث صرفه جویی در بودجه بازاریابی می شود.

گزینه های زیادی برای ویزیتور ترکینگ وب سایت وجود دارد. برای اینکه بهترین گزینه را انتخاب کنید بهتر است به نتایجی که می خواهید به دست آورید توجه کنید. ارزیابی احساسات و رفتار مشتریان به دلیل نتایج زیادی که در بر دارد برای مدیران یک سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای نمونه همان طور که در بالا گفته شد بررسی رفتار مشتریان در یک فروشگاه آنلاین می تواند هدف خرید آن ها را برای مدیران مشخص کند. اینکه چه کالاهایی برای بازدید کنندگان جذاب تر است و یا کدام یک از روش های تبلیغاتی استفاده شده تاثیر بیشتری روی مشتریان داشته است. به این ترتیب ارتباط با مشتری بهتر انجام می شود و در نتیجه بازدید کنندگان بیشتری را می توان به مشتری تبدیل کرد.

رفتار مشتریان

در دنیایی که هر روز با فناوری های تازه ای روبرو می شویم خرید آنلاین با سیستم های پرداخت آسان و سیستم های امن در دسترس تر از قبل شده است. خرید آنلاین از نتایج صنعت تجارت الکترونیک است که باعث گسترش و افزایش میزان فروش شده است.

بخوانید!  طراحی سایت جام نیوز

طبق تحقیقاتی که در امریکا انجام شده است بیشترین آمار بازدید کنندگان و خریداران فروشگاه آنلاین شامل افراد بالای ۱۵ سال می شوند که بیشترین خرید آن ها مربوط به کالاهای دیجیتال، لوازم الکترونیکی مصرفی، هدایا، سخت افزار کامپیوتر، پوشاک و لوازم جانبی است.

یک فروشگاه آنلاین باید بینشی عملی درباره رفتار مشتریان داشته باشد تا بتواند در رابطه با تخصیص بودجه و گسترش استراتژی هایش به خوبی عمل کند.

ارزیابی رفتار و احساسات مشتریان نشان می دهد که ۴۹ درصد از آنها قبل از خرید تحقیق می کنند و ۶۱ درصد از مشتریان وب سایت های فروش آنلاین از موتورهای جستجوگر برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می کنند. بنابراین ویزیتور ترکینگ وب سایت های فروش آنلاین نشان می دهد که مشتریان قبل از خرید تمایل به جمع آوری اطلاعات دارند.

گوگل آنالیتیکس

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای ردیابی بازدید کنندگان

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان گوگل برای نمایش تجزیه و تحلیل و آمار بازدید کنندگان وب سایت است. با گوگل آنالیتیکس می توان تحلیل و بررسی ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌ های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آن ها را بررسی کرد. به این ترتیب با این ابزار مدیر یک فروشگاه آنلاین اطلاعات زیادی می تواند به دست بیاورد.

بعضی از نتایج ویزیتور ترکینگ که می توان با  گوگل آنالیتیکس به دست آورد شامل موارد زیر می شود:

۱.     نمایش مهمترین تجزیه و تحلیل ها از بازدید کنندگان وب سایت

۲.     تشخیص این موضوع که از طریق کدام یک از تبلیغات بازاریابی، تعداد بازدید از سایت بیشتر بوده است؟

۳.     بیشترین آمار بازدید کنندگان ازکدام منطقه مکانی بوده است؟

بخوانید!  impression چیست و با CTR چه تفاوتی دارد؟

۴.     از طریق جستجوی چه موضوعاتی ، کاربران بیشتری به سمت وب سایت هدایت شده اند؟

۵.     بیشترین کلیک بر روی کدام گزینه بوده است؟

۶.     بازدید کنندگان در کدام صفحات مدت زمان بیشتری مانده اند؟

۷.     بدترین صفحات وب سایت کدام هستند؟

۸.     آیا با توجه به آمار بازدید کنندگان نیازی به طراحی وب سایت برای تلفن همراه هست؟

بهینه سازی

تعداد بازدید کنندگان از وب سایت فروشگاه های آنلاین اهمیت بالایی دارد. اینکه رتبه سایت شما در گوگل چند است می تواند کمک زیادی برای بهتر کردن تعداد بازدید کنندگان وب سایت کند و همان طور که مشخص است  وقتی سایت رتبه بهتری داشته باشد، توسط مشتریان بیشتری دیده می شود.

اگر شما مدیر یک وب سایت باشید و برای مثال یک فروشگاه آنلاین داشته باشید برای موفقیت باید رقبای خود را بشناسید و با آن ها وارد رقابت شوید. بنابراین باید بازدید کنندگان بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید. شاید الان پیش خودتان بگویید برای این کار می توانید از انواع تبلیغات اینترنتی استفاده کنید؛  کاملا درست است اما بهترین راهکاری که می تواند به شما در این زمینه کمک کند بالا بردن رتبه سایت شما است. اگر رتبه سایت خود را بالا ببرید در گوگل بهتر از رقیبان خود دیده می شوید. سوالی که الان مطرح می شود این است که برای رسیدن به این هدف چه کار باید کرد؟

شاید تا کنون اصطلاح سئو را شنیده باشید. بین رتبه یک وب سایت و سئوی آن ارتباط مستقیمی وجود دارد. وقتی سئوی وب سایتی بالا باشد رتبه بالاتری در گوگل دارد. برای رسیدن به این هدف، طراحی وب سایت، محتوای تولید شده و… باید به گونه ای صورت گیرد که سایت برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی شود.

بخوانید!  آنچه باید در طراحی سایت فروشگاهی رعایت کنید

هر چه تعداد بیشتری از صفحات وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بالا باشد وب سایت شما بهتر دیده می شود. کلمات کلیدی به بهینه سازی سایت کمک زیادی می کنند. انتخاب کلمات کلیدی اشتباه باعث افت بازدید کنندگان و در نتیجه تعداد مشتریان می شود. بنابراین فروشگاه آنلاینی موفق است که کلمات کلیدی را انتخاب کند که توسط مشتریان بیشتر استفاده می شود و با این کار ترافیک سایت خود را بالا ببرد.

بر اساس آن چیزی که گفته شد هر فروشگاه آنلاینی اگر می خواهد در کسب و کارهای اینترنتی موفق شود باید موضوع بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر را جدی بگیرد. قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل رقابتی است که در حال حاضر بین همه سایت های رقیب وجود دارد. چون این موضوع به بالا رفتن تعداد بازدید کنندگان سایت کمک می کند. به همین دلیل در یک کسب و کار اینترنتی همه وب سایت ها باید به فکر داشتن یک تیم سئو باشند و یا از شرکت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت دارند کمک بگیرند.

اگر تا اینجای مطلب را دنبال کرده باشید باید اهمیت ویزیتور ترکینگ برایتان مشخص شده باشد. بنابراین برای افزایش فروش تان پیشنهاد می کنیم سئو وب سایت خود را با بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر بالا ببرید تا ترافیک سایت تان افزایش پیدا کند. در مرحله بعد با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان پس از بازدید از فروشگاه آنلاین تان، فعالیت های مناسب تری را برای بازاریابی به کار بگیرید و بازدید کنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کنید.

نوشته ردیابی بازدید کنندگان یا ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.