0

طراحی سایت ریسپانسیو

سایت ریسپانسیو یکی از موضوعات مهم در طراحی سایت به حساب می آید و در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است. امروزه داشتن سایت به تنهایی ضامن حضور پررنگ در دنیای مجازی نیست. زمانی شما می توانید ادعا کنید همیشه در دسترس مشتریان  و کاربران هستید که سایتی واکنش گرا داشته باشید. اگر قدری به اطراف خود نگاه کنید متوجه تعداد زیادی از دستگاه های مختلفی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل خواهید شد که از ابزارهای مهم زندگی مردم شده اند. به این سوال توجه کنید، آیا صاحبان کسب و کار فکری برای ابراز وجود و معرفی خود در بین این همه دستگاه و سخت افزارهای مختلف کرده اند؟ در فرصت پیش رو همراه ما باشید تا سایت ریسپانسیو این ابزار مهم را مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.

تعریف سایت ریسپانسیو

در ابتدای بحث تعریفی از سایت واکنش گرا (Responsive)  مسیر را برای ما روشن تر خواهد کرد. تا به حال با تبلت یا گوشی همراه خود به وب سایتی رفتید که ظاهری بهم ریخته و فونت های نامناسب داشته باشد؟ قطعا چنین تجربه ی داشتید این موضوع به این دلیل که سایت قابلیت باز شدن در تبلت، گوشی همراه و نمایشگر های مختلف را ندارد و فاقد خاصیت واکنش گرا است.  طراحی ریسپانسیو، سایت را برای ابعاد مختلف متعارف، گوشی های همراه و تبلت ها آماده می کند و با توجه به دستگاه های مختلف هنگام باز شدن، سایت واکنش مناسبی از خود نشان می دهد  و  تمامی تصاویر، فونت ها و دیگر ابزارهای سایت با توجه به ابعاد نمایشگر به نمایش در می آید.

بخوانید!  فعال سازی عضویت و ورود در وردپرس توسط اکانت گوگل

مزایایی طراحی سایت ریسپانسیو

مزایای سایت ریسپانسیو

داشتن سایت ریسپانسیو مزایای فراوانی دارد و مسلماً باعث رونق کسب و کارها می شود، در این راستا به نکات گفته شده توجه کنید:

  • سایت واکنش گرا این امکان را به شما می دهد تا چند پله از رقبای خود جلوتر باشید. در حال حاضر بسیاری از کسب و کار ها داشتن یک سایت ریسپانسیو را هنوز جدی نگرفته اند که این غفلت برای شما یک فرصت طلایی می سازد.
  • با طراحی سایت ریسپانسیو این امکان را به تعداد زیادی از کاربران و مشتریان خود می دهید تا به راحتی با موبایل به سایت شما آمده و از آخرین اخبار، محصولات و خدمات شما آگاه شوند. پس افزایش ترافیک یکی از بهترین مزایای سایت های واکنش گرا محسوب می شوند.
  • در سال های اخیر بسیاری از کاربران با گوشی های همراه خود و تبلت به وب گردی می پردازند، استفاده از این فرصت و در ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس کاربران بودند، کسب و کارتان را مرتب در دید کاربران قرار می دهد.
  • صرفه جویی در هزینه یکی دیگر از ویژگی های سایت ریسپانسیو است. تا چند سال قبل صاحبان کسب و کار مجبور بودند برای داشتن سایت نسخه موبایلی متحمل هزینه شوند، که آمدن تکنولوژی ریسپانسیو باعث پایین آمدن هزینه در طراحی ریسپانسیو شده است.
  • قطعا تولید، حفظ و نگه داری چند سایت مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد است، با داشتن یک سایت ریسپانسیو شما دارای یک سیستم یکپارچه ای می شوید و جایی برای نگرانی نسخه سایت کامپیوترهای معمولی و نسخه موبایلی خود نخواهید داشت، چرا که تمام محتوای درون سایت در نسخه کامپیوترهای معمولی، موبایل و تبلت یکسان هستند و مجبور نیستید برای هر کدام هزینه های زیادی را صرف تولید محتوا، حفظ و نگه داری آنها کنید.
  • داشتن یک سایت واکنش گرا باعث می شود تا سایت شما در موتورهای جستو گر رتبه بالاتری کسب کنید.
بخوانید!  افزودن دکمه شبکه های اجتماعی به وردپرس با افزونه Social icon

نقش بوت استرپ در طراحی سایت ریسپانسیو

نحوه طراحی( تکنولوژی ها)

در چند سال اخیر با آمدن تکنولوژی Bootstrap کار را برای طراحی سایت ریسپانسیو هموار تر کرد. Bootstrap (بوت استرپ) شامل مجموعه ای از ابزارهای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب به حساب می آیند که شامل دستورات HTML و CSS و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرمها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر آیتم های مورد نیاز در طراحی وب سایت است. نتیجه بهره گیری از این تکنولوژی و ابزارهای آن داشتن یک سایت واکنش گرا خواهد بود. برای اطلاع بیشتر در زمینه طراحی سایت ریسپانسیو می توانید با تیم مجرب داده پرداز راستین مشورت کنید.

نتیچه گیری

با توجه به نکات گفته شده اهمیت داشتن سایت ریسپانسیو برای همگان روشن تر شد. کدام صاحب کسب و کاری به دنبال صرفه جویی در وقت و هزینه، رونق کسب و کار، رتبه بهتر در گوگل، افزایش ترافیک بیشتر و حضور پررنگ تر در دنیای تجارت آنلاین نیست! پس تا دیر نشده به فکر طراحی سایت ریسپانسیو خود باشید.

 

نوشته طراحی سایت ریسپانسیو اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.