0

کاربر پسند بودن وب سایت – ۵ نکته اولیه و ضروری!

طراحی سایت

در توضیح ساده و ابتدایی، اصطلاح کاربر پسند بودن یا یوزر فرندلی (user friendly)، به آنچه اطلاق می شود که ارتباط با آن یا کارایی آن آسان باشد. اما باید گفت که اصطلاح کاربر پسند بودن در حوزه طراحی وب سایت، چیزی بیشتر از آنی است که شما احتمالا در موردش فکر می کنید.

باید به این نکته اشاره کرد که، یادگیری و درک مفاهیم مربوط به کاربر پسند بودن و به کارگیری آن ها در وب سایت، به طور قابل توجهی وضعیت وب سایت شما را بهبود می بخشد و شما خواهید دید که به مرور زمان کاربرانی که در مدت زمان طولانی تری در وب سایت شما حضور خواهند داشت افزایش پیدا می کنند. و این امر باعث افزایش نرخ تبدیل شما خواهد بود.

یک وب سایت کاربر پسند
را به طور کلی می توان از ۵ جنبه متفاوت بررسی کرد. دسترسی آسان، راندمان، به یاد سپاری، خطاها، رضایت و خوشنودی کاربر.

با تعریف این ۵ جنبه ما میتوانیم به یک معنی درست و کامل از کاربر پسند بودن در حوزه طراحی وب سایت برسیم.

دسترسی آسان

دسترسی آسان درمورد کاربرانی است که برای اولین بار به وب سایت شما راهنمایی شده اند.

-آیا برای آنها دسترسی به نقاط مختلف سایت آسان است؟

-آیا آنها به راحتی آنچه که در جستجوی آن هستند را می توانند پیدا کنند؟

-آیا کاربران با ساختار و طراحی صفحات وب سایت ارتباط برقرار می کنند؟

پاسخ شما به سوالات بالا چه بوده است؟ اگر جواب شما به بیشتر این سوالات منفی بوده است، پس می توان گفت که شما وب سایت کاربر پسندی ندارید، و کاربران در زمان حضور در وب سایت شما با سردرگمی مواجه شده اند و وب سایت شما را خیلی زود ترک خواهند کرد.

بخوانید!  همه چیز در باره سیستم سفارش اینترنتی غذا (بخش دوم)

رانـدمــان

علاوه بر اینکه وب سایت شما نباید کاربران را گیج کند، باید این قابلیت را هم داشته باشد که کاربران در مدت زمان کوتاهی عملیات مورد نظرشان را انجام دهد.

با توجه به زمینه های متفاوت خدماتی که وب سایت ها ارائه می کنند، عملیات مورد نظر کاربران نیز متفاوت خواهد بود. اما با توجه به آنالیز های که در این زمینه انجام شده، یک بازه زمانی ۳ تا ۸ ثانیه برای بارگذاری صفحات و انجام عملیات مورد نظر کاربر در نظر گرفته شده است، که بهترین زمان برای دریافت یک راندمان خوب می باشد.

به یاد سپاری

اگر کسب و کار شما به صورتی است که مشتریانتان در کوتاه مدت به کرات به وب سایت شما مراجعه می کنند، این خیلی مهم است که کاربر در وب سایت شما به راحتی از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کند.

برای مثال یک شرکت چاپ را در نظر بگیرید که یک کاربر می تواند از سیستم آپلود فایل آنلاین در خواست خود را ارسال نماید. در این حالت کاربران به یک مسیری که همیشه از آن استفاده می کنند عادت کرده و آن را به یاد سپرده اند.

در مرحله اول این مسیر باید به راحتی در دسترس باشد. و بعد از آن یک اصل که نباید فراموش شود این است که نباید تغییرات اساسی و بزرگ در ظاهر و منطق صفحه اعمال شود. در صورت نیاز به تغییرات، باید به صورت جزیی انجام شود و در هر مرحله از کاربران نظر سنجی انجام شود.

خـطـاهـا

همه ما در زندگی دچار اشتباه های شده ایم.  اما اینکه بتوانیم جلوی این اشتباهات را بگیریم و  یا با کمک بقیه آن ها را حذف یا تا حد توان از بین ببریم خیلی خوب است.

بخوانید!  طراحی سایت آموزشگاه زبان در تهران

برای اینکه بتوانید یک وب سایت کاربر پسند داشته باشید، باید بتوانید میزان خطاهایی که امکان دارد کاربران با آنها رو به رو شوند را تا حد ممکن کم کنید!

برای شروع مطمئن شوید که صفحه خطا ۴۰۴ در دسترس کاربرانی است که آدرس اشتباهی را تایپ می نمایند. همچنین در صورت امکان صفحاتی که ممکن است کاربران آنها را فراخوانده باشند، را به او پیشنهاد بدید. همچنین منو ها از تمامی صفحات در دسترس باشد تا کاربر به راحتی به دیگر صفحات دسترسی داشته باشد.

زمانی که خطاهای سایت شما کم باشد و کاربران بدانند که در صورت مواجه شدن با خطاها چگونه می توانند به عملیات مورد نظرشان برسند،شما یک قدم دیگر به کاربر پسند بودن یا یوزر فرندلی نزدیک شده اید!

رضایتمندی و خوشنودی کاربر

اگر استفاده از وب سایت شما باعث رضایتمندی کاربران شده است و آنها را خوشنود ساخته است، این به معنای این است که آنها از کسب و کار شما هم راضی اند. این می تواند یک مارکتینگ (بازاریابی) خوب برای شما باشد، زیرا مشتریان راضی مشتریان بیشتری را با خود همراه می کنند.

بنابراین شما یک دلیل محکم دارید که تمام تلاشتان را برای راضی نگه داشتن مشتریانتان انجام دهید.

در طراحی وب سایتی که تمرکز آن بر روی کاربران باشد، کاربران خوشحال تر و راضی تر خواهند بود و در نتیجه طرفدار قوی وب سایت شما خواهند بود و به کسب و کار شما وفادار خواهند بود.

نتیجه گیری

با عمل به این ۵ نکته وب سایت شما کاربر پسند خواهد بود و میتوانید تاثیرات آن را بر روی افزایش نرخ تبدیل تان ببینید.

بخوانید!  سئو سایت با هوش مصنوعی | دگرگونی در دنیای جستجو

پس الان وقت آن است که به وب سایت خود رجوع کنید و با بررسی آن با توجه به نکات بالا کاربر پسند بودن آن را بررسی کنید.

در صورتی که شما فعالیتی در زمینه کاربر پسند بودن وب سایتتان انجام داده اید، باعث خوشحالی ما است که آن را با ما در میان بگذارید.

نوشته کاربر پسند بودن وب سایت – ۵ نکته اولیه و ضروری! اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.