0

استراتژی طراحی وب سایت مبتنی بر احساس

طراحی سایت

در حال حاضر طراحی وب سایت مبتنی بر احساس، ابزار قدرتمندی در ایجاد تجارب استثنایی کاربران سایت ها شده است. طراحی وب سایت مبتنی بر احساس باعث وفادار سازی مشتریان به سایت می شود. به عبارت دیگر وب سایت هایی که هیچ گونه پاسخ احساسی ندارند، به سرعت فراموش می شوند. در این مقاله سعی داریم مواردی که باعث ایجاد یک رابطه احساسی بین محتوای وب سایت و خوانندگان آن می شود را بررسی کنیم.

احساسات و طراحی سایت

منظور از احساسات واکنشی است که کاربر به عناصر خاص طراحی وب سایت دارد. این واکنش در بین زنان، مردان و فرهنگ های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال زنان اگر فرمت و تم وب سایت را دوست نداشته باشد، به احتمال بسیار زیادی به آن وفادار نمی مانند. این مساله می تواند پیامد های جدی برای سایت داشته باشد، مخصوصا اگر این سایت یک وب سایت تجارت الکترونیک است. در واقع احساسات یکی از موضوعات بسیار مرتبط با سایت های خرید آنلاین است.

با یک مفهوم شروع کنید

قبل از اینکه شروع به جستجوی مشتریان بالقوه خود بکنید، شما به یک مفهوم برای طراحی سایت خود نیاز دارید. لازم است بدانید مشتریان هدف شما چه درخواستی از شما دارند و چه پیامی قرار است به آن ها منتقل شود. بنابراین در طراحی مفهوم سایت خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیامی که می خواهید منتقل کنید.
  • تصویر شرکت تان
  • اجزا و عناصر طراحی، که کمک خواهند کرد پیام شما به مشتریان بالقوه تان برسد.
  • و عناصری که به این پیام صدمه می زنند.
بخوانید!  نرخ پرش (bounce rate) چیست و چرا اهمیت دارد؟

عملکرد سایت در مدنظر قرار دهید

طراحی سایت خوب تنها به این مساله نمی پردازد که یک وب سایت چطور بنظر می رسد، بلکه نحوه عملکرد سایت را نیز در نظر می گیرد. طراحی وب سایتی که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد، در برقراری ارتباط با مشتریان و وفادارسازی آن ها بسیار موفق است. یک دستور العمل ساده برای یک طراحی خوب وجود ندارد. در واقع شما نمی توانید برای آن برنامه ریزی کنید، آن را ایجاد کنید یا به نوعی این فرایند را به صورت خودکار دنبال کنید. شما در طراحی سایت به چیزی بیشتر از این نیاز دارید. در واقع برای طراحی یک وب سایت خوب، شما نیاز دارید به سطوح جدیدی از تعامل با مخاطبانتان دست پیدا کنید.

سایت خود را به گونه ای احساسی طراحی کنید

احساسات تاثیر زیادی بر بسیاری از تصمیمات ما دارند. به همین دلیل نمی شود هنگام طراحی وب سایت، احساسات را نادیده گرفت. شما می توانید با استفاده از فونت، شکل، آیکون، عکس و رنگ های مختلف بر نحوه برخورد مشتریان با محصولات، خدمات و یا برندتان تاثیر بگذارید. به عنوان مثال برند های بزرگی چون اپل، تارگت یا استارباکس دائما احساسات مصرف کنندگان را مدنظر قرار می دهند. قطعا یکی از عوامل اصلی موفقیت اپل، طراحی خوب محصولاتش بوده است. شرکت اپل وقت و هزینه زیادی را صرف محصولات جذاب و مدرن می کند.

قدم اول در طراحی وب سایت مبتنی بر احساس، این است که حسی را که می خواهید افراد در مورد برند شما داشته باشند، انتخاب کنید. سپس بر روی آن تمرکز کنید و در مورد آن ثابت قدم باشید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما یک وب سایت فکاهی است، سعی کنید در طراحی آن از رنگ های شاد، اشکال ساده و کاراکترهای خنده دار استفاده کنید. یا اگر وب سایت شما در مورد اتومبیل های ورزشی است، بهتر است یک طراحی براق و جذاب که در آن از رنگ های گرم مانند قرمز استفاده شده، داشته باشید.

بخوانید!  ۱۰ قانون طلایی که استارت آپ های موفق از آن پیروی می کنند(بخش اول)

بازدید کنندگان خود را شگفت زده کنید

افراد اگر احساساتشان با مساله ای درگیر شود، آن را بهتر به یاد می آورند. بنابراین سعی کنید بازدید کنندگان خود را با یک عمل غیر منتظره و مثبت، شگفت زده کنید. به عنوان مثال پیام “تشکر از شما” حتی بعد از یک بازدید کوتاه، یا استفاده از انیمیشن ها، برای مواقعی که مکان نما بر روی برخی از عناصر قرار می گیرند، در ایجاد یک تجربه مشتری خوب بسیار موثر است.

در زمان انتظار، بازدید کنندگان را مشغول نگه دارید

افراد وقتی از سایتی بازدید کنند که برای مدت کوتاهی غیر فعال است؛ احساس گیجی و ناامیدی را تجربه می کنند زیرا آن ها با یک صفحه ۴۰۴ مواجه شده اند. در این حالت شما می توانید با طراحی یک صفجه ۴۰۴ سرگرم کننده یا تنظیم یک صفحه سفارشی برای خودتان، از این احساس جلوگیری کنید.

احساسات مثبت تحریک کنید

به عنوان یک قاعده کلی در طراحی وب سایت مبتنی بر احساس، سعی کنید فقط احساسات مثبت را تحریک کنید. شما هرگز نمی خواهید احساس بدی را در رابطه با برندتان ایجاد کنید مگر اینکه ایجاد این احساس، هدف شما باشد. سعی کنید از آیکون های مثبت مانند چک مارک، لبخند یا لایک استفاده کنید. شما همچنین می توانید احساسات مثبت را با یک سری اقدامات مطلوب بر روی وب سایت خود ایجاد کنید. مانند:

  • از یک چهره خندان بعد از تکمیل کار استفاده کنید.
  • از یک دکمه سبز برای قسمت ” اضافه به سبد خرید” استفاده کنید.
  • از چک مارک برای گزینه های یک فرم که به درستی پر شده اند، استفاده کنید.
بخوانید!  نقش دامنه در طراحی سایت

از یک نوار پیشرفت کار، در فرم های چند صفحه ای استفاده کنید.

نوشته استراتژی طراحی وب سایت مبتنی بر احساس اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.