0

بازاریابی محتوا _ ۱۴ شاخص عملکرد بازاریابی محتوا که باید آنالیز شوند!

طراحی سایت

امروزه در دنیای تجارت الکترونیک، همه جا صحبت از بازاریابی محتوا و اهمیت این نوع بازاریابی است. با توجه به تاکید بر این نوع بازایابی، فعالان این حوزه در تلاش هستند که بتوانند با معیاری، کیفیت و کمیت بازاریابی محتوا را اندازه گیری کنند.

بازاریابی محتوا در واقع، مجموعه ای از عکس ها و متن ها است که کنار هم جمع آوری شده اند. اینفوگرافیک، ویدیو ها، پادکست و مقالات وبلاگ که خود میتواند ترکیبی از موارد فوق باشد. به همین دلیل ست که بسیاری بر این باورند که بازاریابی محتوا قابل اندازه گیری نیست. با چه معیاری میتوان عکس ها و متن ها را اندازه گیری کرد؟

ولی با این حال هنوز هم بازاریابانی هستند که در تلاش اند تا بتوانند بازاریابی محتوا را ارزش گذاری کنند. در واقع ۱۴ فاکتور موجود ست که میتوان توسط آن اثرات بازاریابی محتوا را اندازه گیری نمود!

– بازدید منحصر به فرد صفحات

یکی از ساده ترین راه هایی که میتوانید با آن ارزش محتوایتان را ارزیابی کنید ترافیک دریافتی تان است. به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تعداد بازدید منحصر به فرد صفحات را در نظر بگیرید.

– تعداد دانلود

تعداد دانلودها میتواند دید بهتری از میزان محبوبیت محتوا به شما بدهد. از آنجایی که دانلود پروسه ای طولانی تر دارد میتواند ثابت کند که  سطح مطالب و یا محتوای شما را در حدی بوده است تا مخاطب وقت بیشتری برای آن صرف کند.

– مدت زمان حضور در صفحه

تعدا بازدید یک صفحه با مدت زمانی که کاربر در یک صفحه صرف کرده ست از نظر ارزش گذاری برای یک محتوا دو چیز متفاوت را به ما نشان میدهند.
دو مقاله مختلف را در نظر بگیرید، امکان دارد بازدید یکی از مقاله ها به دلیل موضوع، عکس و تیتر جذابی که برای آن انتخاب شده زیاد باشد. ولی به دلیل ناتوانی نویسنده در نوشتن متنی جذاب مخاطب تمایلی به خواندن مطلب از خود نشان ندهد و صفحه را در زمان کوتاهی ترک کند. از طرف دیگر مقاله ای با موضوعی که مخاطب آن تعداد افراد کمتری هستند. ولی مطلب به قدری دقیق نوشته شده ست که همان تعداد محدود مخاطب برای خواندن کامل مطلب زمان میگذارند.
پس مدت زمانی که مخاطب در یک صفحه حضور دارد میتواند از معیارهای با کیفیت بودن یک محتوا باشد. ابزار های تحلیل وب سایت مانند اورهیت میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند .

بخوانید!  استراتژی لینکسازی در سال 2023

– لینک های ورودی

آیا بازدیدکنندگان از صفحات دیگری به وب سایت شما راهنمایی میشوند؟

اینکه وب سایت های دیگر به شما لینک دهند نشانه این ست که اعتبار شما در حال افزایش ست!

ولی چگونه میتوانید از لینک هایی ورودی بقیه وب سایت ها به وب سایت خودتان مطلع شوید؟ بازهم توسط ابزار های آمارگیر! اینکه بازدیدکنندگان از چه وب سایت هایی به سمت شما هدایت میشوند، چند درصد آنها از طریق موتورهای جستجو هستند و… از نمونه اطلاعاتی ست که میتوانید از ابزار های تحلیلگر وب سایت بدست بیاورید.

– میزان به اشتراک گذاری

ممکن ست به نظر بسیاری “میزان اشتراک گذاری” مطالب شما در صفحات مجازی معیاری سطحی و زود گذر باشد ولی از ویژگی های بررسی این معیار، این ست که توسط آن میتوان مخاطبان بیشتری را شناسایی کرد. اینکه مطالب شما مورد توجه چه افرادی بوده ست و در چه صفحات بیشتر مورد توجه قرار گرفته ست.

– نظرات و مشارکت

نظراتی که برای مطلب شما گذاشته میشود نشانگر این ست که مطلب شما بر روی مخاطب تاثیر گذاشته ست. اینکه محتوای شما از نظر مخاطب ارزش دارد که در مورد آن صحبت کند و برای آن وقت بگذارد.

– هزینه هر کلیک Cost Per Click(CPC)

اگر شما برای ترویج محتوایتان از روش های تبلیغاتی مثل CPC  و یا روش های رایج در شبکه های اجتماعی ( تبلیغات شما در صفحه های اجتماعی) استفاده میکنید بر روی هزینه ای که برای کمپین گذاشتید و بازگشت سرمایه تان دقت کنید. تبلیغات  محتوایست که شما آن را آماده نموده اید اگر محتوا را بصورت درستی آماده کرده باشید پس باید بازگشت سرمایه خوبی هم داشته باشید!

بخوانید!  آیا ویرایش پست های قدیمی برای سئو خوب است؟

– هزینه برای هدایتCost Per Lead (CPL)

اینکه مخاطبانتان از چه مسیری بیشتر به سوی شما هدایت میشوند تاثیر به سزایی در شناسایی مخاطب دارد. همچنین میتواند به شما دیدی از فعالیت های آینده یتان دهد. اینکه بهتر است در آینده روی کدامیک از زمینه های کاریتان فعالیت کنید!

– فرآیند جذب مخاطب Lead Generation

بازاریابی محتوا برای بسیاری از شرکت ها حکم یک تاکتیک را دارد که توسط آن بتوانند برای محصولات یا خدمات شرکت خودشان مشتری جذب کنند . پس برای اینکه از موفقیت محتوا سازی خود اطمینان حاصل سازید میتوانید مشتریانی که توسط محتوا جذب محصولات یا خدمات شما شده اند را آنالیز کنید.

-ارزش قرار داد سالانه Annual contract value (acv)

اگر شما بتوانید درآمدی که از کمپین بازاریابی محتوا ی خود بدست آوردید را محاسبه کنید میتوانید ارزش قرار داد سالانه را نیز مشخص کنید.

ارزش سالانه قرار دادی که بر اساس محتوای شما بسته شده برابر است با پولی که به صورت ماهانه از آن سرویس مورد نظر به دست میاید *۱۲ ماه سال.

– تاثیر گذاری

تا به حال محتوای شما باعث معرفی محصول و خرید آن توسط مخاطب بوده ست؟ اگر چنین ست شما میتوانید با بررسی قرار داد هایی که تحت تاثیر آن محتوا بسته شده اند، ارزش آن محتوا را تخمین بزنید.

– نرخ تبدیل

نرخ تبدیل از فاکتور های مهمی ست که بررسی آن امری ست واضح. در هر فرصت ممکن نرخ تبدیل خود را ارزیابی کنید. خوب نبودن نرخ تبدیل میتواند ناشی از ضعیف بودن کمپین بازاریابی محتوا باشد. در صورت غفلت ممکن ست تعداد زیادی از مخطبان که میتوانسته اند مشتری شما شوند را از دست دهید!
در صورتی که از نرخ تبدیل اطلاعاتی ندارید مقاله “نرخ تبدیل چیست؟” را مطالعه بفرمایید.

بخوانید!  راهکارهای تولید محتوای تازه

– دنبال کنندگان یا مشترکان

تعداد دنبال کنندگان شما در شبکه های اجتماعی نشانگر شناخته شدن نام تجاری شماست. اگر شناخته شدن نام تجاریتان از اهداف شماست همواره پیگیر تعداد دنبال کنندگانتان باشید.

-میزان رشد

در آخر تمام فاکتور های تعداد بازدیدکنندگان، تعداد دانلود ها، بازدید صفحات و … میتواند میزان رشد شما در بازاریابی محتوا را مشخص کند.
اگر در بازاریابی خودتان تا به حال به این شاخص ها توجهی نشان نداده اید برای شروع چند مورد از این فاکتور ها را در نظر بگیرید و آنها را بررسی کنید. خیلی سریع متوجه میشوید که بررسی این شاخص ها کمک بزرگی به پیشرفت شما در بازاریابی محتوا و کسب و کار میکند.

 

نوشته بازاریابی محتوا _ ۱۴ شاخص عملکرد بازاریابی محتوا که باید آنالیز شوند! اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.