0

طراحی سایت با قالب آماده یا طراحی قالب اختصاصی ؟

طراحی سایت با قالب آماده بحث مهمی است و برای بسیاری از صاحبان کسب و کار باعث نگرانی هایی شده است. امروزه تعداد بیشماری از صاحبان کسب و کار به این باور رسیده اند که سایت برای داشتن حضوری  پررنگ در دنیای پررقابت تجارت الکترونیک الزامی است. اما باید توجه داشته باشید فقط احساس نیاز به داشتن سایت کافی نیست. نحوه طراحی سایت و داشتن یک قالب خوب بطوری که تمام جوانب در آن رعایت شده باشد امری مهم و ضروروی است. برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی لازم و مشورت با تعدادی از افراد ظاهر بین و کم تجربه برای راه اندازی سایت دست به دامن قالب های آماده موجود در بازار می شوند که همین امر باعث بروز مشکلات و تحمیل هزینه های بسیاری زیادی خواهد شد. در فرصت پیش رو بحث طراحی سایت با قالب آماده را مورد بررسی قرار می دهیم و کنار هم نکات مهمی را مرور می کنیم.

تفاوت طراحی قالب و استفاده از قالب آماده

در ابتدا برای آشنایی آن دسته از افراد که اطلاعاتی در این زمینه ندارند باید بگوییم، طراحی سایت به دو روش انجام می شود یکی طراحی سایت اختصاصی با طراحی قالب و دیگر طراحی سایت با قالب آماده که معمولا همراه با این CMS ها (سیستم مدیریت محتوا) مورد استفاده قرار می گیرند.

در ابتدا تعریف کوتاهی از CMS ( سیستم مدیریت محتوا ):  سیستم های مدیریت محتوا به نرم افزارهای تحت وبی گفته می شود که امکان ساخت وب سایت های مختلف را به شما می دهند. افرادی که دانش کافی طراحی وب را ندارند به راحتی می توانند با کمک این CMS وب سایت هایی را ایجاد، مدیریت و محتوای آن را بروز رسانی کنند. از جمله این CMS می توان به جوملا و وردپرس اشاره کرد. در بازار وب ایران منظور از قالب های آماده وب سایت اشاره به همین سیستم های مدیریت محتوا و استفاده از قالب های آماده و رایگان آن را دارد. در سال های اخیر طراحی سایت با قالب های آماده مورد توجه قرار گرفته است و شما هر روز شاهد وب سایت های شبیه بهم هستید!

بخوانید!  این خط، این نشان! بدون استراتژی به جایی نمی‌رسید

طراحی وب سایت با قالب اختصاصی همانطور که از اسم آن مشخص است، به گونه ای اختصاصی و با توجه به کسب و کار و نیازتان طراحی می شود، این قالب مختص وب سایت شما خواهد بود و فرد دیگری حق استفاده از این قالب را ندارد.

مزایای طراحی قالب اختصاصی

مزایای طراحی قالب اختصاصی

اگر به دنبال هویت واقعی برای کسب و کار خود در دنیای تجارت الکترونیک امروزی هستید، اقدام مهم در این رابطه طراحی قالب سایت است نه استفاده و طراحی سایت با قالب آماده. شاید در نگاه اول هزینه طراحی قالب برای شما سنگین باشد ولی بعد از گذشت مدت زمانی به نتیجه رضایت بخش آن می رسید. کاربران با ورود به سایت شما و دیدن گرافیکی زیبا و مناسب با کسب و کارتان متوجه هویت سایت می شوند. نکته مهم تر از همه اینکه با طراحی قالب بدون درد سر می توان هر زمان که نیاز بود قالب را ویرایش و تغییرات لازم را در جهت بهبود رابطه کاربری انجام دهید در چنین مواقعی کاربران متوجه پویایی و رشد سایت شده و احساس خوشایندی به آنها دست می دهد و با اعتماد و تعامل بیشتری به سایت شما می آیند. نکته مهم دیگر در رابطه با طراحی قالب امنیت بالای آن است. در طراحی سایت با قالب آماده ،از آنجایی که شما تنها کسانی نیستید که از قالب های آماده در طراحی سایت استفاده می کنید و از مهارت و تجربه طراحان این قالبها بی اطلاع هستید، ممکن است کدهای مخربی بین این کدها وجود داشته باشد و همین باعث نگرانی است. باید در نظر داشته باشید این کدها روی سایت اثرات منفی به جا می گذارند.
هر کسب وکار نوینی باید نگران بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باشند. از طرفی افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر بسیار زیادی روی سود هر کسب و کاری دارد از این رو نمی توان اثرات مخرب طراحی سایت با قالب آماده را روی سئو سایت نادیده گرفت..

بخوانید!  استفاده از طرح های رنگی در طراحی سایت

از معایب استفاده از قالب آماده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ممکن است شما بنا به هر دلیلی نیاز به تغییرات در سایت داشته باشید ولی امکان ویرایش و یا تغییر وجود ندارد.
  • افراد زیادی از قالب های آماده استفاده می کنند به همین دلیل مشابه سایت شما در اینترنت بسیار زیاد است که این از دید کاربران زیاد جالب نیست.
  • آیتم بسیار مهم در رابطه با قالب های آماده عدم پشتیبانی آنها است. در صورتی که طراحی قالب به راحتی مورد پشتیبانی شرکت طراح قرار می گیرد.
  • سرعت لود این قالب ها نسبت به قالب های طراحی شده پایین تر است.
  • در طراحی سایت با قالب آماده ، معمولا مشکل عدم ریسپانسیو بودن وب سایت دیده می شود و وب سایت برای تلفن های هوشمند بهینه سازی نشده است.
  • ممکن است بعد از چند ماه کار کردن به امکانات جدیدی روی سایت نیاز پیدا کنید، به عنوان مثال فرم ثبت نام، چون از قالب آماده استفاده کردید این امکان وجود ندارد.
  • بسیاری از قالب های آماده امنیت پایینی دارند، چه بسا کدهای مخربی بین آنها پنهان شده باشد و این امنیت کل سایت شما را به خطر می اندازد.
  • سئو از مباحث بسیار مهم سایت به شمار می رود که در قالب های آماده توجه زیادی به آن نمی شود.

نتیجه گیری:

تا کنون افراد زیادی با طرز تفکر اشتباه مانند قیمت پایین قالب های آماده و یا اینکه استفاده از قالب های آماده باعث صرفه جویی در وقت می شود سایت های خود را با واسطه همین قالب ها راه اندازی کردند ولی متاسفانه بعد از گذشت مدت زمانی متحمل ضررهای زیادی شدند. نتیجه می گیریم اگر اکنون بابت طراحی قالب هزینه کنید ضامن امنیت سایت، کارایی و پویایی بیشتر سایت خود شده اید. برای کسب اطلاعات بیشتر درزمینه طراحی سایت و استفاده از قالب های آماده می توانید با تیم متخصص ما مشورت کنید.

بخوانید!  کسب و کار آنلاین چه مزایایی برای صاحب کسب و کار دارد! (قسمت اول)

نوشته طراحی سایت با قالب آماده یا طراحی قالب اختصاصی ؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.