0

طراحی سایت با پیمایش طولانی | مزایا و معایب Long scrolling در طراحی سایت

طراحی سایت

طراحی سایت با پیمایش طولانی (Long scrolling ) امروزه یکی از مباحث مهمی است که نظر بسیاری از مدیران و طراحان سایت را به خود جلب کرده است. در حال حاضر خوشبختانه همه می دانیم صرفاً طراحی و داشتن یک سایت کمک زیادی به رونق  کسب و کار ما نمی کند، آگاهی از یک سری مباحث مهم در این زمینه و برنامه ریزی صحیح و پیاده سازی آنها از جمله: سئو ، تولید محتوای خوب ، گواهی SSL و … در کنار طراحی سایت است که دست به دست هم داده و باعث رشد و جایگاه سایت ها می شود. در فرصت پیش رو همراه ما باشید تا بحث مهم طراحی سایت با پیمایش طولانی را مورد بحث و گفتگو قرار دهیم و با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

Long scrolling  پیمایش طولانی

در ابتدا باید بگوییم طراحی سایت با پیمایش طولانی روز به روز در حال گسترش است، نکته جالب اینکه پیمایش طولانی تا چندی قبل یکی از قوانین منسوخ شده در طراحی سایت ها بود اما به دلایل مختلفی امروزه دوباره  اهمیت ویژه ای پیدا کرد و گویی در طراحی سایت روح تازه ای به خود گرفته است. دلیل توجه دوباره به اسکرول کردن در طراحی سایت را می توان به زبان ساده در این چند نکته بیان کرد. اختراع گوشی های هوشمند و موبایل هایی که در دسترس همگان است، باعث شده تا همه کاربران موبایل به دست  باشند. از طرفی کاربران دسک تاپ و حتی طراحان به وجود دکمه های پیمایشی نیاز پیدا کنند. با کمی توجه متوجه این می شویم که بیشتر کاربران از صفحه های نمایش کوچک تر ( گوشی های هوشمند، موبایل ها و تبلت ها) استفاده می کنند طبیعی است که اسکرول کردن (Longscrolling) صفحه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند، هر چقدر صفحه مانیتور کوچک تر نقش اسکرول (پیمایش) طولانی مهم تر می شود.

بخوانید!  اهمیت نرم افزار قیمت گذاری هوشمند در کسب و کار های آنلاین

نکته بعدی که باعث رونق طراحی سایت با پیمایش طولانی شده است را می توان دسترسی به اینترنت با سرعت بالا که امروزه تقریبا در همه جا امکان پذیر است و همین امر باعث شده که در پروسه پیمایش، سریع ترین راه جهت دسترسی به اطلاعات شود. همچنین قدرت رو به افزایش سایت های موجود در رسانه های اجتماعی نیز به طور طبیعی منجر به تقویت پیمایش سریع صفحات شده است. حال که متوجه دلایل و پیدایش دوباره Long scrolling  شدیم بیشتر به محبوبیت و اهمیت آنها پی بردیم.

 مزایا و معایب  طراحی سایت با پیمایش طولانی Long scrolling  

مزایای Long scrolling  

  • قابلیت نمایش و دسترسی راحت و مناسب در تبلت و موبایل و تسریع در عملکرد صفحات لمسی
  • کنترل وضعیت های بدن این بدین معنا است که پروسه پیمایش به طور طبیعی با لمس دستان انجام می گیرد و کاربران بخصوص کاربران موبایل که تعدادشان هم روز به روز رو به افزایش است این را به عنوان روشی برای نمایش اطلاعات پذیرفته اند.
  • پتانسیل بیشتر برای داستان سرایی در این شیوه کاربر راحتتر میتواند سایت را همراهی کند
  • هدایت کاربران که منجر به سهولت در امر پیمایش می شود. که همین امر باعث تعامل بیشتر و در نتیجه، افزایش جستجو در سایت می شود.
  • قابلیت حرکت کردن در صفحات به شیوه ای راحت تر برای کاربران
  • ایجاد چالش برای کاربر برای دیدن پایان پیمایش و افزایش جذابیت سایت

معایب Long scrolling

  • در پیمایش طولانی به دلیل اینکه کاربران سخت می توانند به محتوای چند صفحه قبل باز گردند ممکن است اختلال های هدایتی پیش آید در چنین موقعیتی طراحان باید در نظر داشته باشند تا یک پیمایش انعطاف پذیر برای هر آیتم ایجاد کنند.
  • به دلیل اجزای بزرگ تر محتوا مانند ویدئو و یا گالری تصاویر ممکن است سرعت دانلود سایت را پایین بیاورند به خصوص سایت هایی که به پیمایش های بالا تا پایین نیاز دارند و این دستورالعمل ها بیشتر بر پایه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و JQUERY می باشند.
  • برای سایت ها با پیمایش های نامحدود، فوترهای منسجم را پیشنهاد می دهیم و در این صورت، شما دیگر مورد سوء استفاده های پیمایشی قرار نمی گیرید. در غیر این صورت ممکن است کاربران به دلیل فقدان پیمایش های آتی در انتهای هر صفحه گنگ شوند.
  • سایت هایی که داری تنها یک صفحه با پیمایش طولانی هستند، ممکن است با تاثیرات منفی در بخش سئوی سایت روبرو شوند.
  • عدم ارتباط بین پیمایش و محتوا ممکن است کاربران را دچار اختلال در جهت گیری کند.
بخوانید!  طراحی سایت بیمه ی پارسیان

نتیجه گیری:

با توجه به نکات گفته شده در مورد طراحی سایت با پیمایش طولانی می توان به این نتیجه رسید که: به دلیل رشد سریع فناوری ها و هوشمند تر شدن موبایل ها و همینطور زیادتر شدن کاربران موبایلی نباید از طراحی سایت با پیمایش طولانی Long scrolling   غافل شد از طرفی هر روز شاهد آن هستیم تعداد بیشتری از افراد جامعه به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا می کنند که این نکته هم حائز اهمیت بوده و می تواند کاربران سایت هایی که دارای صفحات پیمایش طولانی هستند را افزایش دهد.

نوشته طراحی سایت با پیمایش طولانی | مزایا و معایب Long scrolling در طراحی سایت اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.