0

طراحی سایت مینیمال چیست؟ چه فرآیندی را دنبال می کند؟

طراحی سایت

مینیمالیسم یک جنبش فراگیر است که در داستان نویسی، مجسمه سازی و به طور کلی هنر تاثیر زیادی داشته است. طراحی سایت مینیمال تحت تاثیر این مکتب شکل گرفت و تاثیرات بسیار زیادی در ارتباط مخاطبان با سایت ایجاد کرد.

طراحی سایت مینیمال به معنی حذف تمامی عناصر اضافه برای ارتباط هر چه ساده تر سایت و مخاطب است. حاصل طراحی سایت مینیمال یک وب سایت ساده، کاربر پسند و زیبا خواهد بود که کاربر از استفاده آن لذت می برد.

این روزها اکثر طراحان مدعی راه اندازی سایت مینیمال هستند اما اینکه چند درصد سایت ها حقیقتا از اصول طراحی سایت مینیمال تبعیت می کنند نیازمند تحقیق و بررسی است.

در این نوشتار تلاش می کنیم مفهوم طراحی سایت مینیمال را به ساده ترین زبان شرح دهیم و به اصول این نوع طراحی اشاره کنیم.

چالش های طراحی سایت مینیمال

طراحی و اجرای یک سایت مینیمال با دشواری هایی همراه است که برای غلبه براین چالش ها باید به سلاح علم مجهز شد.

هر کوتاهی مینیمال نیست، وقتی صحبت از مینیمال می شود همه به یاد کوتاهی کلام و سادگی می افتند اما حقیقت این است که بسیاری از آثار بلند و پیچیده هنری به دلیل رعایت اصول مینمالیسم در زمره آثار مینیمال قرار می گیرند.

در طراحی سایت مینیمال هم باید به این نکته دقت کرد که حذف عناصر اضافی و طراحی یک سایت ساده به مفهوم بی محتوایی نیست، هدف اصلی طراحی مینیمال کمک به مخاطب است و در کلیه مراحل باید این اصل را مد نظر داشته باشیم.بنابراین اصلی ترین پایه و بنیان طراحی سایت مینیمال راحتی کار کاربر است، بنابر این هیچ طراح سایتی نمی تواند ادعا کند از آنجا که سایت مینیمال است شاید مخاطب در ابتدا نتواند با آن ارتباط برقرار کند!

بخوانید!  آموزش نصب دایرکت ادمین در CentOS

مخاطب سنجی و تعیین چارچوب ها

برای طراحی سایت مینیمال نخستین گامی که باید برداشت مشخص کردن نیازهای مخاطب و تعیین چارچوب های اصلی است. هر طراح سایت برای این کار روش خاص خود را دارد، معمولا پس از یک یا چند جلسه کاری که سفارش دهنده نیاز خود را کامل شرح داد برای طراحی سایت مینیمال طراح خود را در جایگاه مخاطب قرار می دهد و کلیه نیاز های او را مکتوب می کند. درصورتیکه سفارش دهنده وب سایت داکیومنت های مناسبی در اختیار طراح سایت بگذارد این مرحله ساده تر انجام می شود.

وایر فریم دید روشن تری به طراح می دهد و او را قادر می سازد در مسیر صحیح طراحی سایت مینیمال گام بردارد.

با کمک وایر فریم می توان درک بهتری از چارچوب طرح بدست آورد. مشتری هم دیدگاهش را راحت تر مطرح می کند و اجرای پروژه سرعت مطلوب تری خواهد یافت.

استفاده بهینه از محتوا

گام بعد از طراحی سایت مینیمال حذف عناصر غیر ضرور و ساده سازی وب سایت برای استفاده راحت تر کاربرخواهد بود.

برای رسیدن به یک ساختار ساده و کاربر پسند باید سر راست سراغ اصل مطلب و نیاز مخاطب برویم.

در این مسیر تصاویر باید کاربردی و تعدادشان معقول باشد، محتوای نوشتاری صفحات باید از اصل ساده و مختصر نویسی پیروی کنند.

محتوا در طراحی سایت مینیمال نقش کلیدی ای دارد، متن های کوتاه و کاربردی کلید استفاده بهینه از محتوا در طراحی سایت مینیمال خواهد بود.

کلید واژه طراحی سایت مینیمال سادگی است، در این شیوه از طراحی سایت صفحات تودر تو و پیچیده، تصاویر سنگین و غیرقابل درک و هر عنصری که اصل سادگی را زیر پا می گذارد باید حذف شود.

بخوانید!  ابزار آمارگیری وب سایت چیست؟

متمرکز کردن مخاطب

هنر طراحی مینیمال متمرکز کردن مخاطب است، طراح سایت باید حواس مخاطب را به نقطه مدنظر جلب کند و کانون توجه کاربر به آنچه مد نظر ماست هدایت شود.

هرسایت یک نقطه مرکزی و کانونی دارد که در طراحی وب سایت مینیمال باید تلاش کنیم نسبت به سایر بخش های صفحه برجسته تر شود.

تمامی عناصر موجود در صفحه باید به درخشش هرچه بیشتر نکته کانونی کمک کنند.

جذابیت و سرعت سایت

برای کاربری که از وب سایت شما استفاده می کند فرقی نمی کند این سایت با کدام زبان برنامه نویسی طراحی شده، آنچه برای او مهم است جذابیت و سرعت سایت است.

تمام تلاش در طراحی سایت به صورت مینیمال دستیابی به همین دو هدف است، در نهایت انتخاب نهایی باشماست.

طراحی سایت مینیمال یک انتخاب عمدی است

فراموش نکنید طراحی سایت مینیمال یک انتخاب آگاهانه برای سادگی هرچه بیشتر سایت و حذف عناصر اضافه است.

طراحی سایت مینیمال از نظر بصری بسیار پویاست و دستیابی به این سادگی در بسیاری موارد بسیار دشوار است.

استفاده نادرست از مینیمالیسم ممکن است به جای سادگی سبب ناتوانی در درک محتوا شود. اگر استفاده درستی از محتوا نشود ممکن است به شکست سایت منجر شود.

همچنین تعادل در عناصر بصری هم در طراحی سایت مینیمال باید مورد توجه قرار بگیرد، حذف عناصر غیر ضرور نباید تعادل عناصر بصری سایت را بر هم بزند.

طراحی سایت مینیمال و بهبود کارایی

طراحی مینیمال در نهایت باید به بهبود کارایی وب سایت منجر شود، سادگی بیش از حد در صورتی که کارایی سایت را به چالش بکشد قطعا دلخواه مشتری و کاربر نخواهد بود.

بخوانید!  طراحی سایت هنری در تهران

طراحی سایت مینیمال چیزی فراتر از فضاهای سفید و عناصر کمتر خواهد بود. تمام آنچه ما از طراحی سایت مینیمال می خواهیم تمرکز هر چه بیشتر بر روی محتوا و انتقال مفاهیم مد نظر به کاربر به ساده و سر راست ترین شکل ممکن است. نقش طراح در تحقق این هدف بسیار زیاد است.

نوشته طراحی سایت مینیمال چیست؟ چه فرآیندی را دنبال می کند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.