0

کاربرد ها و مزایای استفاده از نقشه حرارتی برای تحلیل وبسایت

طراحی سایت

در مقالات قبلی به معرفی ابزار تحلیل گر وبسایت “نقشه حرارتی با Heatmap” پرداخته بودیم. در این مقاله به برخی از کاربرد ها و مزایای استفاده از نقشه حرارتی برای تحلیل وبسایت میپردازیم:

با کمک نقشه حرارتی در جلسات کاری احساس بهتری داریم!

فرض کنید شما به عنوان یکی از فرصت های کاری مثل طراح سایت ، تجزیه و تحلیل کننده آمار بازدید کنندگان سایت یا شخص و شرکتی که برای بهینه سازی سایت و افزایش فروش و تجزیه و تحلیل وضعیت سایت و .. انتخاب شدید  و به یک جلسه با همکارای شرکت یا سازمان یا مشتری دعوت میشید. ولی برای تجزیه و تحلیل عملکردتون، داده های آماری و عددی حسابی گیج تون کرده و برای آنالیز دقیق ترو ساده تر از عملکرد سایت یا مثبت بودن آخرین تغییرات اعمال شده توسط شما به مدیر، همکار یا مشتری تون به اطلاعات دقیق و ساده تر و قابل درک تری نیاز دارید. با نقشه حرارتی  heatmap  میتونید توی یه زمان خیلی کم  به عنوان یه ابزار آمارگیری قوی و گرافیکی خودتون رو برای ارائه در جلسه آماده کنید و توی کسب و کارتون به موفقیت بیشتر برسید .

فیدبک feedback سریع از عملکرد و تغییرات

فرض کنیم ما یه کمپین تبلیغاتی تو سایت گذاشتیم و خیلی عجله داریم که نتایج و بازخوردهای مخاطب و مشتری هارو بدونیم .تا همین چند سال پیش باید ماهها صبر میکردیم و زمان مفیدمون رو ازدست میدادیم تا با سیستمهای آماری قدیمی کمپین های تبلیغاتی بازخورد میگرفتیم و متوجه میشدیم ایده جدید ما برای کسب و کار و بازاریابی برای افزایش فروش محصول یا خدمات ما مفید بوده یا نه .این روزا به کمک ابزارآمارگیری مثل نقشه حرارتی heatmap میتونیم خیلی سریع بفهمیم که به هدفمون نزدیک شدیم یا دورتر و چه اقدامات و تغییراتی لازمه انجام بشه. این فیدبک سریع برای سایتهایی که به طور منظم آپدیت میشن مثل فروشگاههای آنلاین و سایت های خبری بیشتر اهمیت داره .

بخوانید!  طراحی سایت شبیه دیجی کالا

کدوم محتوا ، کدوم قسمت سایت؟

چه محتوایی بیشتر جلب توجه کرده و برای مخاطب جذاب بوده؟ چه قسمتی از سایت بیشتر توی چشم هست ؟ مشتری یا بازدید کننده توی سایت ما به کجاها بیشتر سر میزنه ؟

وقتی ما از یه نقشه حرارتی استفاده میکینم میتونیم سریع و راحت تشخیص بدیم روی کدوم لینک یا محتوای سایت ما بیشتر کلیک شده و با توجه به همبستگی زیادی که بین حرکت چشم و حرکت ماووس وجود داره با نقشه حرارتی  heatmap  میتونیم بفهمیم چشم مخاطب ( توجه مخاطب ) تو کدوم قسمتهای صفحه ما در حال گردش هست و این نوع آنالیزخصوصا برای سایتهایی که تعداد عکس خیلی زیاد یا محتواهای متنی طولانی دارند میتونه مفید باشه .

میزبانی خوب در میهمانی سایت ما

فرض کنید تو تعطیلات آخرهفته قصدداریم یه مهمونی بگیریم و برای میهمانهامون کلی تدارک دیدیم برای غذا ، نوشیدنی و دسر و … ولی اگر هیچ شناختی از سلیقه اونا نداشته باشیم دائما استرس داریم که نکنه از پذیرایی و میزبانی ما ناراضی باشن و وقتی هم که مهمونی برگزار میشه با دیدن ظرف غذاهایی که دست نخورده برگشته و راهی سطل زباله میشه تا چندروز افسرده میشیم ! اما اگر قبل از مهمونی از سلیقه میهمانهامون خبر داشتیم یا حداقل یه اطلاعات اولیه در مورد اونها داشتیم این همه هزینه ، وقت و انرژی بیخود صرف نمیکردیم و در نهایت هم با نارضایتی مهمون ها مواجه نمیشدیم و میتونستیم انتخابهای بهتری داشته باشم و نتیجه بگیریم . حالا این روزها تو تجارت هوشمند و طراحی سایت هم همچین حالتی هست. یعنی اگر ما بتونیم سلیقه مخاطب و بازدید کننده رو بشناسیم میتونیم یه محیط مناسب و دوست داشتنی براش فراهم کنیم که لحظات شیرینی رو موقع حضورش تو سایت ما داشته باشه و در نهایت بتونیم نرخ conversion  یا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری یا مشترک رو برای سایتمون بالا ببریم.

بخوانید!  وب سایت موبایل فرندلی چه تفاوتی با طراحی واکنش گرا دارد؟

  تجزیه و تحلیل بر اساس واقعیت نه فرضیات

تجزیه و تحلیل بر اساس نقشه حرارتی

ما با ابزارآمارگیری ای مثل نقشه حرارتی  heatmap  میتونیم درک واقعی ،درست و دقیق تری ا ز تعداد و نحوه عملکرد بازدید کننده هامون داشته باشیم مثلا ما با ذهنیت و حدسیات خودمون فکر میکنیم گذاشتن یه ویدیو که با ورود مخاطب به سایت ما به طور اتوماتیک play  میشه  همراه با یه صدای ترسناک باعث افزایش جذابیت سایت ما برای مخاطب میشه و میتونیم زمان بیشتری تو سایت نگه اش داریم ولی ممکنه آنالیز رفتار مشتریان و بازدید کننده ها دقیقا عکس اینو نشون بده ، مثلا ممکنه بیشتر بازدید کننده های سایت ما تو محیط کارشون یا با موبایل تو محیطهای عمومی سایت ما رو باز کنند و این ویدئو با این صدای ترسناک میتونه باعث بشه اونا برای همیشه ماروترک کنن ، میتونیم با آنالیز رفتاری و عملکردی به کمک نقشه حرارتی پی به این مشکلات ببریم با تغییرات مناسب و به جا بتونیم از کاهش آمار بازدید کننده های سایت جلوگیری کنیم ،مثلا تو این مورد خاص میتونیم به صورت پیش فرض صدا رو از ویدئو حذف کنیم یا کلا ویدئو رو از سایت مون برداریم.

بررسی ارتباط و تعامل بازدید کننده با سایت ما درمقایسه با تعداد کلیک

با داشتن یه نقشه حرارتی  heatmap  به عنوان یه ابزار آمارگیری گرافیکی از  وضعیت سایت خودمون علاوه بر تعداد کلیک و آمار بازدید کنندگان میتونیم در مورد ارتباط و تعامل مشتریان و مخاطبین اطلاعات دقیقی داشته باشیم. مثلا بدونیم کدوم لینک ها یا محصولات طرفدار بیشتری داشته ؟ چه عواملی باعث سرگردونی و گیجی بازدید کننده و در نهایت گردش بی نتیجه مخاطب تو سایت ما شده ؟ آیا  اطلاعاتی داریم که تو سایت ما گمشده ولی از دید خودمون مورد مهمی هست و حتما نیاز داریم به چشم مخاطب بیاد و بهش توجه کنه؟ اطلاعات مهم سایت مون رو موقع طراحی سایت بهتر هست تو کدوم نقطه ها قرار بدیم؟ ( مثلا یه مطالعه نشون داده نحوه توجه به مطالب تو صفحات اول گوگل  به صورت F شکل هست و یا قسمت بالای سمت راست میتونه  % ۱۰۰ توسط بازدید کننده ها دیده بشه) . حتی میتونیم درصد افرادی که در صفحه ما از scroll  کردن استفاده میکنند و بدونیم و این خودش یه نشونه ای از جذاب بودن مطلب برای مخاطبه و اگر مطلب مورد علاقه بازدید کننده نباشه مطمئنا scroll down  نمیکنه و مطلب رو همون با دیدن عنوان رها میکنه .

بخوانید!  چرا به طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید؟

در آخر اینکه اگر میخواید بعد از طراحی و راه اندازی سایتتون حس یه سخنران و نداشته باشید که بالای سِن میره و هنوز یه دقیقه از سخنرانیش نگذشته نصف افرادحاضر در سالن صحنه رو ترک میکنن با ما تو راهنماهای بعدی همراه باشید تا شاهد صحنه تلخ ترک زود هنگام بازدیدکننده ها از سایت خودتون نباشید!

نوشته کاربرد ها و مزایای استفاده از نقشه حرارتی برای تحلیل وبسایت اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

مطالب مرتبط

طراحی سایت

۱۰ روش برای تبلیغ کسب و کار آنلاین به صورت رایگان

زمانی که شما یک وب سایت کسب و کار آنلاین دارید، بیش از همه چیز تمایل خواهید داشت که بازدیدکنندگان بسیاری را به وب سایت خود جذب کنید و اگر در این راه هزینه های کمتری داشته باشید مطمئنا برای شما بهتر خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ روش برای […]

نوشته ۱۰ روش برای تبلیغ کسب و کار آنلاین به صورت رایگان اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

وب اپلیکیشن چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

آیا وب اپلیکیشن با وب سایت تفاوت دارد؟ در دنیای تجارت الکترونیک واژه های بسیاری متداول و مرسوم هستند که فراگیری معانی آن ها برای اینکه بتوانیم به زبان مشترکی با همکاران و مشتریان برسیم ضروری است. مفهوم وب سایت و وب اپلیکیشن دو مفهوم بسیار نزدیک هستند که در بسیاری موارد به اشتباه بکار […]

نوشته وب اپلیکیشن چه تفاوتی با وب سایت دارد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

چرا به طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید؟

امروزه هر روز بر تعداد افرادی که به فضای آنلاین دسترسی پیدا می کنند و با استفاده از خدمات متنوع که به صورت آنلاین ارائه می شود، این فضا را مفید می دانند افزوده می شود. بنابر این عجیب نیست که در بازار امروزی، داشتن یک وب سایت از الزامات تجارت، چه برای شرکت های […]

نوشته چرا به طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.