0

بررسی رد پای بازدید کنندگان سایت با نقشه حرارتی Heatmap

طراحی سایت

با پیشرفت تکنولوژی هر روز امکانات و ابزارهای جدیدتری برای خدمت به بشر عرضه میشوند.  در این مقاله با یکی از این ابزارها “نقشه حرارتی یا Heatmap ” در حوزه تجارت الکترونیک که آنالیز رفتار بازدیدکنندگان یک وبسایت را ساده تر نموده آشنا میشوید.

همه ما این تجربه را داریم که وقتی یک محصول یا خدماتی را تولید و ارائه می کنیم، بازخورد دیگران نسبت به کارمان برای ما خیلی اهمیت دارد، مثلا اگر کتابی می نویسیم، فیلمی می سازیم، آلبوم موسیقی ای ارائه می دهیم، یک محصول جدیدی را تولید می کنیم یا حتی یک عکسی را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام می گذاریم دوست داریم که دیده شویم  و بتوانیم مخاطب را با خودمان همراه کنیم .

در مورد طراحی سایت یا افتتاح یک فروشگاه اینترنتی هم دقیقا همین حس را داریم .از وقتی که بازدید کننده با سایت یا فروشگاه ما آشنا می شود و سفرخود را به درون سایت ما آغاز می کند سایت ما مثل یک سرزمین ناشناخته برای مخاطب یا مشتری است و باید بتوانیم میزبان خوبی برای او باشیم در غیر اینصورت برای همیشه ما را ترک خواهد کرد. فاصله بین مبدا و مقصد در این سفر ممکن است خیلی کوتاه باشد . مثلا وقتی ما یک فروشگاه اینترنتی داریم از لحظه ای که مشتری وارد سایت ما می شود تا لحظه ای که تصمیم میگیرد خرید کند یا فروشگاه ما رو ترک کند زمان خیلی محدودی داریم و ممکن است در همان نگاه اول از سایت نظرش تغییر کند وتصمیم بگیرد از فروشگاه دیگری خرید کند .

در این فاصله و فرصت زمانی که داریم، چه کوتاه و چه طولانی، باید بتوانیم مخاطب را سرگرم کنیم ، باید دستش را در دستمان نگه داریم و جوری رفتار کنیم که با علاقه و هیجان همراه ما بیاید . باید جوری عمل کنیم که حتی در تصوراتش هم همسفردیگه یا مکان دیگه ای را برای سفر انتخاب نکند . باید هرلحظه دوستی و رابطه ما در طول این سفر جدی تر و محکم تر شود و باید به ما اطمینان کند و بداند که سلیقه و خواسته هایش را می دانیم  و بعد از پایان سفرش هم به خاطر لحظات خوب و شیرینی که با ما داشته و حالادیگه فقط مخاطب ما نیست و میتواند مشتری یا مشترک ما باشد از خاطرات خودش در این سفر با آدمهای دیگه هم صحبت کند و سفر به وب شهر ما را به دیگران هم توصیه کند.

بخوانید!  چگونه استارت‌آپ‌های SaaS به کمک اینفلوئنسرها رشد می‌کند؟

این همراه کردن و همراه نگه داشتن مخاطب و ایجاد شوق و انگیزه و رابطه دوستی ماجرای ساده ای نیست.

ما در کسب و کار فیزیکی و قدیمی هم اگر می خواستیم در بازار موفق باشیم باید علایق و ویژگی های مشتریها را می شناختیم و بر این اساس یک محصول را تولید و به بازار عرضه می کردیم .

شاید شناخت سلیقه و ویژگی های مخاطب و مصرف کننده در کسب و کارهای سنتی و قدیمی خیلی سخت و زمان بر بود، اما در فضای آنلاین و تجارت هوشمند امروز، ما با  کمک ابزارها و سیستم های آمارگیری و ردیابی بازدید کننده ها میتوانیم به خیلی از ویژگی های مخاطب پی ببریم و به کمک این اطلاعات و تکنیک های بهینه سازی سایت، باعث افزایش فروش و کارایی بهتر سایت خود شویم .

ما برای اینکه به شناخت درستی از مخاطب و بازید کنندگان برسیم باید بدانیم مخاطب سایت یا مشتری های فروشگاه اینترنتی محصول یا محتوایی که ارائه می دهیم چه کسانی هستند ؟چه نوع از محتوا را بیشتر می پسندند ؟ (فیلم ، صوت ، متن ، عکس ، و… )،چه رنگ هایی در طراحی سایت بیشتر جذبشان کرده است ؟( رنگهای گرم یا سرد )، به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارند ؟(خبر، مقاله های علمی، داستان و…. )، در طول روز چه قدر ظرفیت دریافت و مصرف محتوای ما را دارند ؟ (با بمباران اطلاعاتی این روزها چه قدر فرصت دارند و میتوانند از سایت ما و محتویاتش استفاده کنند)، از چه وسیله ای برای بازدید از وب سایت ما استفاده میکنند (لپ تاپ، موبایل، تبلت ) و …

بخوانید!  طراحی خلاقانه برای افزایش مخاطبان طراحی سایت

ما برای موفقیت درکسب و کارآنلاین و تجارت هوشمند نیازمند شناخت دقیق تمامی این موارد هستیم.

هرچند که در فضای آنلاین هم مانند فضای فیزیکی حضور پر مخاطب می تواند یکی ازدلایل موفقیت باشد که با ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانیم در مورد آن بدانیم ، اما در کنار این ابزار نیاز داریم که رفتار و عملکرد مشتری یا مخاطب سایت خودمان را هم به دقت و با ابزار دقیق رد یابی کنیم.

یکی از این ابزارهای کاربردی برای تجزیه و تحلیل رفتار بازدید کننده ها نقشه حرارتی heat map  هست.

نقشه حرارتی

نقشه حرارتی اورهیت

 

 Heat : در این ابزار آنالیز کننده heat به میزان عملکرد یا تکرار عمل و حضور مخاطب در یک منطقه خاص اشاره داره . رنگهای گرم به معنای تراکم یا عملکرد بیشتر و رنگهای سرد به معنای عملکرد و تراکم کمتر.

Map  :  نقشه و راهنما

به زبان ساده نقشه حرارتی یا heat map  یک نقشه گرافیکی و رنگی هست که با تبدیل شاخص ها و داده های خام ثبت شده به طیفی از رنگ های معنادار می تواند با ارائه تجزیه و تحلیل سریع و قابل فهم، پاسخی مناسب برای پرسش های ما در مورد نحوه تغییر و بهینه سازی سایت باشد .

بیاید با هم یک نگاهی به این دو شکل بیاندازیم، یکی از شکل ها تجزیه و تحلیل به صورت نمودار و اطلاعات عددی و دیگری به صورت طیفی از رنگ ها و تصویری.

به نظر شما با کدام ابزار و سیستم آمارگیری تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل درک تر و ساده تر است ؟

بخوانید!  کاربرد ها و مزایای استفاده از نقشه حرارتی برای تحلیل وبسایت

 

 

شما هم قبول دارید که تجزیه و تحلیل و درک داده های آماری به شکل تصویری و گرافیکی برای ما ساده تر و قابل فهم تر هست؟

همانطور که ممکن است ما به عنوان طراح سایت یا تولید کننده محتوا بتوانیم اطلاعات عددی و متنی را با تصاویر یا اینفوگراف ها بهتر و کاربر پسندتر ارائه بدهیم،  نقشه حرارتی  heatmap  هم برای ما به عنوان مدیر وب سایت ، تولید کننده محتوا یا طراح سایت و به طور کلی هرکسی که با آنالیز سایت سر و کار دارد می تواند قابل درک تر با کاربری ساده تری باشد نسبت به ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس که فقط به صورت داده خام یا چارت و نمودار اطلاعات را ارئه می دهد .

 

نوشته بررسی رد پای بازدید کنندگان سایت با نقشه حرارتی Heatmap اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

مطالب مرتبط

طراحی سایت

۱۰ روش برای تبلیغ کسب و کار آنلاین به صورت رایگان

زمانی که شما یک وب سایت کسب و کار آنلاین دارید، بیش از همه چیز تمایل خواهید داشت که بازدیدکنندگان بسیاری را به وب سایت خود جذب کنید و اگر در این راه هزینه های کمتری داشته باشید مطمئنا برای شما بهتر خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ روش برای […]

نوشته ۱۰ روش برای تبلیغ کسب و کار آنلاین به صورت رایگان اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

وب اپلیکیشن چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

آیا وب اپلیکیشن با وب سایت تفاوت دارد؟ در دنیای تجارت الکترونیک واژه های بسیاری متداول و مرسوم هستند که فراگیری معانی آن ها برای اینکه بتوانیم به زبان مشترکی با همکاران و مشتریان برسیم ضروری است. مفهوم وب سایت و وب اپلیکیشن دو مفهوم بسیار نزدیک هستند که در بسیاری موارد به اشتباه بکار […]

نوشته وب اپلیکیشن چه تفاوتی با وب سایت دارد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

چرا به طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید؟

امروزه هر روز بر تعداد افرادی که به فضای آنلاین دسترسی پیدا می کنند و با استفاده از خدمات متنوع که به صورت آنلاین ارائه می شود، این فضا را مفید می دانند افزوده می شود. بنابر این عجیب نیست که در بازار امروزی، داشتن یک وب سایت از الزامات تجارت، چه برای شرکت های […]

نوشته چرا به طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.