0

SAAS چیست و قبل از راه اندازی یک استارت آپ مبتنی بر SAAS چه نکاتی را باید بدانید؟

طراحی سایت

در سال های اخیر کسب و کارها روز به روز بیشتر به ابزارها، خدمات و زیر ساخت های اینترنتی نیاز دارند . بسیاری از کسب و کار ها ترجیح میدهند با استفاده از خدمات SAAS (خریداری یا اجاره خدمات SAAS) هزینه های خود را کاهش دهند و در زمان صرفه جویی کنند. از طرف دیگر تعدادی نیز به طراحی خدمات مبتنی بر SAAS روی می آورند . اما SAAS به چه معنی است و مزایای بکارگیری آن چیست؟

SAAS چیست؟

SAAS مخفف کلمه Software as a Service و به معنای نرم افزار به عنوان خدمت است. اگر ما در گذشته نیاز به خرید نرم افزارهای محلی و استفاده از آن به صورت محلی بودیم، امروزه تعداد زیادی نرم افزار می‌توانند همگی از طریق یک رابط وب کار کنند و معمولا هزینه بسیار کمتری برای کسب و کار ها در پی خواهند داشت.

SAAS را می‌توان به عنوان یک فرایند خدمات نرم افزاری، برنامه ها و زیرساخت های خارج از منبع دانست. به عنوان مثال به جای اینکه وقت و هزینه خود را برای ایجاد یک صفحه هدف صرف کنیم و با طراحان و برنامه نویسان در ارتباط باشیم و از آن‌ها برای انجام این کار کمک بگیریم، می‌توانیم یک SAAS اجاره کنیم. این سیستم به صورت آنلاین صفحات هدف ما را برایمان ایجاد می‌کند. با پرداخت هزینه نسبتا اندک به صورت ماهانه، می‌توانید صفحات هدف خود را به سرعت و خیلی راحت تر از روش های گذشته بسازید.

مثال های دیگری از SAAS نیز وجود دارند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم مانند: ابزاهای آزمون گوگل، سیستم CRM، رایانش ابری، نقشه ها و تجزیه تحلیل ها، وب سایت چت مجازی و بسیاری نمونه های دیگر.

بخوانید!  چرا شرکت شما نیاز به سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا دارد؟

نام چند شرکت بزرگ SAAS  که امروزه در این زمینه در تمام دنیا در حال فعالیت هستند عبارت است از: Salesforce, Linkedin, Workday, DropBox, New Relic, Zandesk و بسیاری شرکت های بزرگ دیگر.

بسیاری از استارت آپ ها که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده اند، قصد دارند کسب و کارشان را مبتنی بر SAAS بسازند. اما قبل از آن باید در مورد آن نکاتی را بیاموزند.

چه مفاهیمی از SAAS را در زمان راه اندازی یک استارت آپ باید بدانیم؟

MRR: مخفف Monthly Recurring Revenue به معنای درآمد مکرر ماهانه است و هر ماه رشد چرخه کسب و کار ماهانه را نشان می‌دهد.

ARR: مخفف Annual Recurring Revenue و به معنای درآمد دوره ای سالیانه می‌باشد که تفاوت آن با MRR این است که MRR درآمد دوره ای و ماهانه را نشان می‌داد و ARR درآمد سالانه.

APRU: مخفف Average Revenue Per User که نشان دهنده درآمد متوسط است. درواقع اگر ARPU پایین باشد نشان دهنده این است که با مشتریان کوچک کار شده است نه با شرکت ها.هدف هر شرکت بالا بردن ARPU تا جایی که امکان دارد و بدون از دست دادن مشتریان است.

چرخه مشتری: میزان از دست دادن مشتری است. درواقع به محاسبه تعداد مشتریانی که از دست داده شده در برار تعداد مشتریان فعال در ماه گذشته می‌پردازد که با ضریب ۱۰۰ محاسبه می‌شود و درواقع شرکت ها مایل هستند که تا آنجا که ممکن است این رقم را کاهش دهند.

چرخه درآمد: میزان از دست دادن سود است. درواقع کاهش MRR به دلیل کنسل کردن یا لغو خرید مشتریان که با ضریب ۱۰۰ محاسبه می‌شود.

بخوانید!  ۷ نکته‌ی مهم و مورد نیاز شما برای توسعه‌ی استارت‌آپ وب اپلیکیشن

LTV: مخفف کلمه Lifetime Value و به معنای ارزش طول عمر است. درواقع مفهوم آن این است که یک مشتری به طور میانگین چقدر برای شما سوددهی داشته است. محاسبه آن اینگونه است که APRU تقسیم بر چرخه مشتری می‌گردد.

CAC: مخفف کلمه Customer Acquisition Cost و به معنای هزینه خرید مشتری است. به عبارت دیگر به این معنا است که برای دریافت یک مشتری چقدر هزینه می‌شود. این هزینه ها می‌تواند شامل هزینه های استخدام کارمندان فروش، هزینه های بازاریابی، تمام انواع تبلیغات و غیره باشد.

 

نوشته SAAS چیست و قبل از راه اندازی یک استارت آپ مبتنی بر SAAS چه نکاتی را باید بدانید؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

مطالب مرتبط

چگونه وب‌سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه کنید.

در صورتی که شما یک کسب و کار آنلاین ، استارت آپ ، فروشگاه اینترنتی یا سایر فعالیت های تجاری در بستر اینترنت را مدیریت می کنید ، لازم است که بتوانید همواره وضعیت سایت تجاری خود را بررسی کنید. به این منظور باید از ابزار آنالیز وب سایت ، نظیر گوگل آنالیتیک ، گوگل […]

نوشته چگونه وب‌سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه کنید. اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

با نظارت بر رقبا، استراتژی های کسب و کار بهتری برای خود بسازید

وارد شدن به یک اقیانوس پر از رقیب ممکن است واقعا سخت و خسته کننده باشد. شما مطمئناُ در این راه از مشاوران کسب و کار کمک می‌گیرید که بتوانید بازار جدید خود را بسازید و استراتژی های کسب و کار پایدار خود را به وجود آورید. اما بیایید صادق باشیم. آیا این واقعا قابل […]

نوشته با نظارت بر رقبا، استراتژی های کسب و کار بهتری برای خود بسازید اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

چگونه نظر سنجی شاخص NPS می تواند در رشد کسب و کار مفید واقع شود؟

در مقاله قبل ما شما را با شاخص NPS و چگونگی انجام نظر سنجی شاخص NPS آشنا کردیم. در این مقاله قصد داریم به شما نکاتی در مورد بهبود و رشد کسب و کار از طریق این NPS را به شما بیاموزیم و بگوییم چگونه می‌توانیم کسب و کار خود را با استفاده از شاخص […]

نوشته چگونه نظر سنجی شاخص NPS می تواند در رشد کسب و کار مفید واقع شود؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.