0

چگونه استارت‌آپ‌ SaaS می‌توانند موفق شوند؟

طراحی سایت

استارت‌آپ‌ SaaS یا نرم‌افزارها به عنوان خدمات B2B یا کسب‌وکار به کسب‌وکار به شدت در حال محبوب شدن هستند و بسیاری از استارت‌آپ‌ها به این مدل کسب‌وکار روی آورده‌اند. امروزه افراد بسیاری وجود دارند که تمایل شدیدی به فعالیت در  این فضا دارند؛ زیرا در مقایسه با مورادی که در سایر بخش‌های جهان فعالیت می‌کنند، می‌توانند آن‌ها را با هزینه‌هایی پایین‌تر ایجاد کنند. با این حال، داستان‌های موفقیت بسیار کمی توسط تعدادی از کمپانی‌ها در فضای افزایش درآمد سالانه‌ی ۱۰ میلیون دلاری (Annual Recurring Revenue یا  ARR)  در فروش‌ها پدیدار شده اند. Silicon Valley به عنوان یک صنعت، یک دهه یا بیشتر است که نیروی فروش آن، پیشگام یک دوره‌ی جدیدی از محصولات SaaS شده است.

به هر حال برخی از  تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مشهود وجود دارند که می‌توانند به یک SMB و بازار توسعه‌یافته‌ی مبتنی بر استارت‌آپ که مسیر آن ممکن است بسیار متفاوت از یک محصول مبتنی بر کارآفرینی باشد، کمک کند.

استارت‌آپ‌های  SaaS  می‌بایست سادگی را در راس کار خود قرار بدهند.

SMB‌ها کاربرانی خواهند داشت که لزوما دانا و زیرک نیستند مگر این که کارآفرین خودش به تنهایی از سیستم استفاده کند. ایم بسیار مهم است که کمپانی ها همیشه به کاربران نهایی سیستم توجه کنند. پلت‌فرم باید تا جای ممکن ساده باشد تا کاربر بتواند به راحتی در آن پیش روی کند و  بلافاصله بتواند کار خود را با آن شروع کند، بدون این‌که نیازی به کمک داشته باشد.

بهترین روش برای انجام این کار این است که از ابتدا آن را بر مبنای اصول شروع کنید، و به همین ترتیب کاربر دچار آشفتگی و دستپاچگی نخواهد شد. سیستم خود را ساده نگاه دارید و آن را دچار پیچیدگی نکنید و ابزارهای پیشرفته را به گونه‌ای ارائه کنید که برای کاربر مرحله به مرحله باشند. البته پس از این که کاربر در مراحل اولیه مهارت لازم را به دست آورده باشد. از این طریق آن‌ها می‌توانند به صورت اصولی و با قاعده در پلت‌فرم کاوش کنند. زیرا ماژو‌ل‌ها و واحد‌ها به صورت ترتیبی و متوالی به نمایش گذاشته شده‌اند و کاربر می‌تواند بر این ترتیب و اصول تکیه کند. این نیز می‌تواند یک ایده‌ی جالب و خوب باشد که به ازای هر بار ورود او به پلت‌فرم یک نکته‌ی آموزشی جدید ظاهر شود. از این طریق او می‌تواند به دور از احساس ناامیدی و بی میلی به یک کاربر قدرتمند تبدیل شود. شما نیاز دارید که این مشتریان را به قهرمانان خود تبدیل کرده و برای حمایت از آن‌ها قدم بردارید. برجسته نشان دادن این مشتریان در سایت شما به صورت بالقوه می‌تواند ایده‌ی بسیار خوبی باشد و به همین ترتیب سایر کاربران می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

بخوانید!  چگونه می‌توانیم یک استارتاپ را شروع کنیم، بی آن که در مسیر باز بمانیم؟

منظور از قهرمان ، کاربری است که به راحتی می تواند با پلتفرم شما ارتباط برقرار کند و تعاملاتش با شما همواره در حال افزایش باشد.

مجموعه‌ی ویژگی‌های SaaS  را محدود کنید.

بسیاری از پلت‌فرم‌ها به دلیل تعداد ویژگی‌هایی که ارائه می‌کنند، به خود مفتخر هستند، زیرا می‌خواهند که ابزاری چند منظوره باشند و در قالب «همه‌چیز برای همه‌ی افراد» از آن‌ها یاد شود. این امر پلت‌فرم آن‌ها را پیچیده و رعب‌انگیز می‌کند، به این مفهوم که کاربر برای اینکه استفاده از آن را شروع کند نیازمند کمک‌های انسانی خواهد بود. این مسئله موانعی را برای پلت‌فرم ایجاد می‌کند. چیزی که لازم است به آن توجه کنید این است که هزینه‌های ارائه‌ی این نوع از پشتیبانی بسیار بالا خواهد بود. این امر نرخ سازگاری را کاهش می‌دهد و این یکی از دلایلی است که چرا بسیاری از مشتریان بالقوه قبول نمی‌کنند که پلت‌فرم را برای یک آزمایش طولانی رایگان در اختیار داشته باشند. و حتی اگر این کار را انجام بدهند، این پلت‌فرم را رها خواهند کرد زیرا برای استفاده از آن نیازمند تلاش و زحمات زیادی هستند.

برای آنکه یک استارت آپ SaaS  موفق داشته باشید ، نیازی نیست سیستم سفارش آنلاین غذا تا تاکسی آنلاین و خشکشویی را همزمان توسعه دهید.

تماس کمتر، هزینه‌ی کمتر

ایده این است که پلت‌فرم را به صورت سلف سرویس بسازید؛ به گونه‌ای که کاربران نهایی بتوانند هر کاری را بدون نیاز به دخالت‌های انسانی، خودشان به انجام برسانند. مشکل صاحبان کسب‌وکارهای این است که در عوض سازگاری یک طرز تفکر DIY به معنی این که کار را خودتان انجام بدهید (do it yourself) ، از رویکرد DIFM به معنی کار را برای من انجام بدهید (do it for me) استفاده می‌کنند. در واقع، به دلیل این که آن‌ها هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند این تقاضا و درخواست را دارند. همین امر دلیل این است که بسیاری از کسب‌وکارهای SaaS از ثبت نام SME ها به عنوان مشتری جلوگیری می‌کنند.

بخوانید!  چگونه استارت‌آپ‌های SaaS به کمک اینفلوئنسرها رشد می‌کند؟

با استخدام یک نیروی فروش برای SMB هایی که سالیانه کمتر از ۳.۰۰۰ دلار برای محصول شما هزینه می‌کنند احتمال دارد که دچار مشکلاتی در عدم پوشش‌دهی هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده شوید. یک تیم فروش داخلی آموزش دیده برای نقش‌های چندگانه‌ی پشتیبانی به همراه فروش مقیاس‌پذیر است و معاملات سودآوری را در همه‌ی مقیاس‌ها به شما می‌دهد. این ایده مخصوصا برای استارت‌آپ‌های هند بهتر است زیرا هزینه‌های داخلی فروش بسیار پایین‌تر از استارتآپ‌های مبتنی بر ایالات متحده‌ی آمریکا یا اروپا خواهد بود و مزایا و سود عملکردی بیشتری در مقایسه با رقبایتان در اختایر شما قرار می‌دهد.

موانع رهاسازی و خروج از محصول SaaS خود را برای مشتریان افزایش بدهید.

محصول خود را به طریقی طراحی کنید که زمانی که کاربر شروع به استفاده از نرم‌افزار شما می‌کند، احتمال مهاجرت او  به دلیل هزینه‌های بالای ، بسیار پایین باشد. اکنون که شما دارای یک درآمد و سهام بازگشت‌پذیر و روزافزون هستید، کسب‌وکار شما در آینده به سرعت سودآور و قابل سرمایه‌گذاری شده و این امر منجر به رشد نمایی شما خواهد شد. به همین دلیل داشتن متخصصین خبره و ماهر در حوزه‌ی استارت‌آپ‌ SaaS بسیار حائز اهمیت است، زیرا می‌توانند به برنامه‌نویسان شما کمک کنند تا پلت‌فرمی طراحی کنید که مشتریان به آن علاقه‌مند شوند.

نوشته چگونه استارت‌آپ‌ SaaS می‌توانند موفق شوند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

مطالب مرتبط

طراحی سایت

رازهای راه اندازی استارت آپ موفق – قسمت دوم

در مطلب قبل (رازهای راه اندازی استارت آپ موفق تا رسیدن به موفقیت!)تعاریف استارت‌آپ و عبارات رایجی که در تعاریف استارت‌آپ عموما به کار می‌روند ارائه کردیم. همچنین به دو مورد از نکاتی اشاره کردیم که باید برای داشتن استارت‌آپی موفق آن‌ها را در راستای کار خود قرار بدهیم و بیان کردیم که باید بهترین […]

نوشته رازهای راه اندازی استارت آپ موفق – قسمت دوم اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB نقش رهبری شما تغییر می‌کند

زمانی که کسب‌وکار شما با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB به هدف خود می‌رسد، نقش رهبری شما به همراه آن تغییر می‌کند. در این مطلب برخی از نکاتی که برای سازگاری و تطبیق و همچنین اشتراک‌گذاری با رهبران خود نیاز دارید، ارائه می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده است که یک کارآفرین باشید فضای […]

نوشته با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB نقش رهبری شما تغییر می‌کند اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

استارت‌آپ‌ها در مقابل SMBها

به نظر می‌رسد که رسانه‌های جریان اصلی مجذوب استارت‌آپ‌هایی شده‌اند که در آن کمپانی‌های تازه تاسیس و در حال توسعه و رشد شرکت دارند. موردی که آن‌ها را از کسب‌وکار مرسوم متمایز می‌کند ظرفیت و توانایی آن‌ها برای رسیدن به ایده‌هایی است که توجه سرمایه‌گذاران مالک و تمایل آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در […]

نوشته استارت‌آپ‌ها در مقابل SMBها اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.